Ung svensk konst av i dag

Konceptet är ingalunda nytt: att i en volym samla ett urval samtidskonstnärer i korta presentationer. Bokförlaget Taschen har tillämpat det i samarbete med The Art Journal i volymen Art Now och andra exempel finns säkert. Konstgurun Adward Lucie-Smith är ännu djärvare när han betitlar sin lägesrapport Art Tomorrow.Sophie Allgårdh och Estelle af Malmborg, som svarar för urval och texter i Sveriges Allmänna Konstförenings årsbok 2004, har nöjt sig med den inte mind­re problematiska beteckningen nu. Nu är som bekant redan i morgon i går, och en besstämning av ett så levande flöde som konsten är alltid riskfylld. Morgondagens dom drabbar inte sällan det som i skrivande stund sågs som nyskapande, originellt och minnesvärt.Åtskilliga överlappningarDetta faktum har inte avhållit de båda kunniga och välskrivande författarna att med energi genomföra sin idé. Att boken naturligt ansluter till SAK:s tidigare tre volymer om 1900-talskonsten är ganska givet. När det gäller den senaste volymen, Mårten Castenfors utomordentliga bok Här slutar allmän väg, om svensk konst mellan 1970 och 2000, är överlappningarna åtskilliga. Men koncepten är så olika att de snarast kompletterar än konkurrerar med varandra. Castenfors skriver löpande om konstens utveckling med konkreta exempel, medan Allgårdh-af Malmborg presenterar varje vald konstnär för sig utan inbördes relationer. Den inledande texten signerad ­Sophie Allgårdh är så kortfattad att den huvudsakligen fungerar som en introduktion. Det som följer är sedan individuella presentationer av de 85 konstnärer födda efter 1960 som författarduon själva stannat inför.StockholmsfixeringSom alltid i den här typen av framställningar kan urvalet givetvis diskuteras. Och visst saknar man namn som med lika stor rimlighet borde ha varit med. Framför allt är Stockholmsfixeringen besvärande men ganska typisknär det gäller den svenska konstkartan. Att en konstnär i dag nästan är tvingad att bosätta sig i huvudstaden för att bli sedd och synas är en sak; redaktörer på jakt efter dagens konst borde ändå kunna lyfta blicken aningen utanför Stockholm. I den här boken sker det alltför sällan, medan Castenfors i sin genomgång hade den goda smaken att åtminstone anstränga sig att se det övriga Konstsverige.LägesbeskrivningAtt enskilda namn, oavsett bostadsort och framför allt utbildningsort saknas får väl tillskrivas de båda författarnas egen smak. Men nog är det lite märkligt att exempelvis Carsten Höller inte är nämnd i denna översikt. Hans position i konstvärlden är väl ganska oomstridd. Flera andra namn hade varit självklara med and­ra redaktörer.Av dem som nu fått äran att sorteras in under begreppet nu är dock de allra flesta väl värda utmärkelsen. Och boken fungerar i huvudsak också som just den lägesbeskrivning som väl varit avsikten, och som en uppslagsbok för den som villveta något om några av dagens (och morgondagens?) viktiga konstnärskap."Invandrarkvoten"Att internationellt framgångsrika Karin Mamma Andersson får inleda är ganska givet, liksom att andra uppmärksammade konstnärer som Linn Fernström, Maria Friberg, Felix Gmelin, Magnus Wallin och Jens Fänge inte saknas. Ulrika Wärmling (som hade platsat i Moderna museets pågående utställning Fashination) har inte förbigåtts, och flera andra överraskande positiva bekantskaper finns också. "Invandrarkvoten" fylls med den äran av bland and­ra Sirous Namazi, en av konstnärerna i Moderna museets exilserie Udda veckor, och att Klara Kristalova, Bror Hjorth-­stipendiaterna Ann Böttcher och Kristoffer Nilson liksom spännande Roger Andersson (som bland annat målar på porslin!) ihågkommits ska räknas författarna till förtjänst.Digital konstDe inte alldeles självskrivna valen är ett tecken på att Allgårdh-af Malmborg vinnlagt sig om att involvera också konstens vidgade uttrycksområden i sin genomgång: såväl teckningskons­ten som det vidgade måleriet får plats, liksom givetvis processkonsten och åtminstone med något exempel den digitala konsten.Alla de 85 utalda kan inte här namnges och kommenteras. Jag nöjer mig med att varmt rekommendera boken till alla som intresserar sig för var den unga svenska konsten står — nu.

Litteratur2004-11-09 00:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
NULL
Sophie Allgårdh och Estelle af Malmborg|Svensk konst nu. 85 konstnärer födda efter 1960 (Wahlström & Widstrand, Sveriges Allmänna Konstför­ening, cirkapris inb 435 kr)