En hastigt stigande stjärna på den litterära himlen är den spanska författaren Jesús Carrasco. Hans debutbok, som fått den svenska titeln ”Flykten”, har just kommit ut i svensk översättning – med ett väl fungerande språk. Den har översatts till mer än 13 språk och vunnit priser som årets bästa bok i Spanien och Holland och filmrättigheterna är redan uppköpta. I helgen gästade han festivalen Stockholm Literature.
Den spanska titeln ”Intemperie” lyder ordagrant i översättning ”dåligt väder”. Detta anspelar på livsvillkoren i berättelsen, specifikt huvudpersonens, den unga pojken som rymmer hemifrån, vars vägval är mycket begränsade. Han befinner sig någonstans på en obestämd landsbygd, omgiven av torra slätter. Han rymmer från hårda förhållanden, en våldsam pappa med ett läderskärp med ett vasst metallspänne och en skrämmande tillsyningsman. Skolläraren som kunde varit en förtrogen vuxen deltar i sökandet som männen i byn ordnar. Och under de första timmarna, då pojken, ligger gömd, inklämd i en grop under några grenar, ställer sig skolläraren och urinerar på honom. Visserligen ovetande om att pojken ligger gömd där men signalen från författaren är tydlig – inte heller skolläraren kan erbjuda trygghet.
Hela berättelsen finns på plats redan i första kapitlet – hårdheten, utsattheten, våldet. Pojken böjer sin kropp till ytterlighetens gräns i den jordhåla han ligger gömd det första dygnet efter rymningen. Lättnaden att lämna gropen blir kortvarig. På det övergivna slättlandet råder sträng hetta och torka. Flykten är en existentiell kamp om överlevnad, en jakt på vatten, skugga, sömn och mat. Utöver detta finns rädslan för att bli upptäckt, möjligheterna att gömma sig är starkt begränsade.
Pojkens liv läggs i händerna på en herde. Till en början är pojken rädd för honom och herden avvisande. Men en tillit växer fram dem emellan, de slår följe, grunden till detta ligger i herdens djupa moraliska medvetande. I detta finns ett ljus, med religiösa beröringspunkter, som denna mörka berättelse så väl behöver.
”Flykten” är skriven med ett konkret och berörande språk. Det är en stark debut som har alla förutsättningar för att bli en modern klassiker. Berättelsens tidlöshet gör att miljön verkar evig – läsaren ställer sig frågorna: Var befinner vi oss? Under vilken tid utspelas detta? Det ligger nära att läsa romanen som en berättelse om en urtypisk flykt. Och det är förstås också aktuellt i våra tider.