Spolformad och aerodynamiskt fulländad likt en flygmaskin. Ingenjörerna på Svenska Aeroplan Aktiebolaget var onekligen något stort på spåren när de överförde luftfartens mjuka linjer på ett fyrhjuligt fordon och skapade den första ”ursaaben” 1947.
Nu finns en vacker kaffebordsbok att äga, smeka och lukta på för alla Saabnostalgiker som vill minnas den och andra gamla modeller på nytt.
Saab har alltid varit outsidern, rebellen i bil-Sverige. Om Volvon v ar ”sossecontainern” för kommuntjänstemän i gubbkeps så var Saab det lite sexigare och sportigare alternativet i familjebilssegmentet, flitigt marknadsförd av folkkäre rallystjärnan Eric ”Carlsson på taket” Carlsson.
Familjebil och familjebil förresten, legendariska Saab Sonett från 1956 var en tvåsitsig racingbil och inget annat, kanske det mest extrema som dittills hade rullat ut från en svensk bilfabrik.
Även om Sonetten bara tillverkades i sex exemplar så visar den vilket självförtroende och mod som en gång präglade Saab, från chefsingenjören Rolf Mellde och ända ned till gubbarna vid löpande bandet i Trollhättan.
Enligt de senaste turerna påstås kineser vilja köpa upp den krisande spillran Saab och i det ligger det förstås en närmast bedövande symbolik.
Historien om Saab är nämligen inte bara historien om ett bilmärke utan om ett helt land, ett land som stolt och övermodigt erövrade ledarpinnen i efterkrigstidens industrialiseringsstafett, innan det successivt och smärtsamt nådde fram till dagens mer ödmjuka insikt om att det i själva verket utgör en försvinnande liten bricka i en global kapitalism med kommuniststaten Kina som härförare.
Bilindustrin måste, precis som Sverige i övrigt, blicka framåt för att överleva. Men det skadar inte att då och då ta del av gamla drömmar, här gestaltade i form av förföriska reklambilder med den fyrhjuliga frihetssymbolen i centrum.
Framtiden var vackrare förr.