Rapport från piraternas Sverige
Anders Rydells och Sam Sundbergs högaktuella reportagebok om fildelningsrörelsen hjälper den oinvigde att orientera sig i debatten, fastslår Markus Huss.
I sin bok om den svenska piratrörelsen synliggör författarna Sam Sundberg och Anders Rydell den avgrundsdjupa skillnad i världsåskådning som råder mellan fildelare och mediebolag.
Foto: Mandi Gavois
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
I arton kapitel, som visserligen skulle ha mått bra av ytterligare språkgranskning och tydligare disposition, tecknar författarna den informationsteknologiska utvecklingen från Thomas Edisons första filmstudio Black Maria från 1893 till vår samtids digitala revolution med Spotify, You Tube och Facebook på allas läppar.
Tendensen som målas upp i boken är tydlig: från uppfinnandet av Edisons kinetograf och kinetoskop, över betamax-spelaren till vår tids digitala musikformat mp3, har striden stått mellan dem som kontrollerar det aktuella medieformatet via monopol och dem som vill kopiera det för egna syften - må det vara vidareutveckling av produkten, gratisnedladdning eller bara ett öppet missnöje riktat mot monopolets ensidiga dikterande av spelreglerna.
Författarna är på fildelarnas sida och åskådliggör det orimliga i en industri som vägrar att inse det problematiska med att brottsrubricera hundratusentals svenskar. För det är, på trots mot all logik, varken förövare eller offer som i denna stund är föremål för rättegången mot The Pirate Bay. De verkliga skurkarna är alla de vanliga svenskar - däribland undertecknad - som någon gång laddat ned upphovsrättsskyddat material skapat av artister, regissörer och konstnärer. En av de stora förtjänsterna med boken är att dessa "vanliga människor" kommer till tals i korta intervjuer i boken: den 62-årige ingenjören Bosse från Höganäs, 16-åriga Fia från Värmdö, 35-årige kulturjournalisten Niklas från Göteborg och den 44-åriga kokerskan Carita från Forserum. Alla har de laddat ned material gratis från Internet, och blandar ett visst mått av dåligt samvete med en stark skepsis mot industrins hetsjakt på fildelare och vilja att kontrollera människors nättillvaro.
Samtidigt visar författarna förståelse för den rättmätiga oro många kulturskapare känner för att de inte ska få ersättning för sina verk och förståelse för deras upprördhet inför den respektlösa attityd som odlats av företrädarna för The Pirate Bay gentemot lagstiftare och företrädare för medieindustrin. Å andra sidan kan det inte annat än beskrivas som absurt och paranoiskt när Universal Music Group stämmer en privatperson på en miljon kronor för att ha laddat upp ett 29 sekunder långt videoklipp på You Tube där musik vars rättigheter ägs av mediemogulen spelas upp i bakgrunden - någonting som den moderata riksdagsledamoten Karl Sigfrid uppmärksammade i en debattartikel i SvD 16/2.
Hur ska då dessa problem lösas utan att kriminalisera en stor del av Sveriges befolkning, samtidigt som kulturskapare naturligtvis även i fortsättningen måste kunna få ersättning för sitt arbete? Anders Rydell och Sam Sundberg levererar inga enkla lösningar, samtidigt som de pekar på faran med att förstärka upphovsrätten parallellt med att branschen utvecklar nya sätt att tjäna pengar - något som enligt författarna bara skulle "skydda gamla distributionsformer": "Förlorarna i en sådan digital strukturomvandling skulle inte vara de stora mediebolagen. Förlorarna skulle i det scenariot vara de enskilda kulturskaparna som fortfarande var knutna till mediebolagen men som skars av från de nya intäkterna."
Möjligen har de rätt. Klart står hur som helst att den tekniska utvecklingen knappast kommer att stanna till följd av ny lagstiftning och hårdare kontroll av Internet. Om man ska lära av historien bör utvecklingen snarare bli den motsatta, där sajter som The Pirate Bay och dess politiska motsvarighet Piratpartiet växer sig allt starkare. Oavsett domslut har de redan vunnit.
En ny bok
Anders Rydell och Sam Sundberg
Piraterna. De svenska fildelarna som plundrade Hollywood
(Ordfront)
Anders Rydell och Sam Sundberg
Piraterna. De svenska fildelarna som plundrade Hollywood
(Ordfront)