Rapp musik i Gottsunda

Att det är mer som förenar än som skiljer blev tydligt när UAK mötte två rappare i en konsert i Gottsunda, skriver Anders Bragsjö.

Litteratur2007-05-08 00:01
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Först låter UAK oss behagas av Shakespeare - nu låter de svensk körlyrik konfronteras med hiphop och rappande. Tydligt är att Stefan Parkman och UAK söker nya vägar att både stimulera och provocera. Platsen för senaste projektet kunde knappast vara bättre vald, Gottsunda Dans & Teater. Gottsunda, den stadsdel som blivit en mötesplats mellan många skilda kulturer och nationaliteter; den är också översållad med tonsättarnamn på gator, såsom föreställningens körlyriker Hugo Alfvén, Wilhelm Peterson-Berger, Ture Rangström, Wilhelm Stenhammar och August Söderman.
Framföra dessa tonsättares körverk är gott och väl, utantill och med blandning av mjuk lyrik och röstvirtuositet - denna kväll konfronterades/kompletterades kören med två unga men mycket skickliga hiphoppare, Dakotaa och Bobby Sandz. Notera att båda hade i sin övrigt typiska klädsel var sin T-shirt med i Dakotaas fall texten WILHELM STENHAMMAR, i Bobbys fall HUGO ALFVÉN!

Efter idyllisk körstart med två a cappella-sånger gjorde hiphopmusikens sampelin- spelade bakgrundskomp ett försök att tränga sig fram. Därav blev intet, kören kunde fortsätta att vara nationalromantiska a cappella. Men sedan tog Dakotaa och Bobby över på allvar med intensivt scenrörlig och individuellt/samtidigt rappande i sitt Intro.
Konfrontation blev till kommunikationsförsök när Bobby försökte kika på körens partitur och blev "bryskt" avvisad av Stefan; det blev i stället till "körsamplat" bak- grundskomp till Bobbys rappande via rytmerna ur Alfvéns Roslagsvår, något kören senare kunde sjunga ensam med text och allt. Något senare kom Dakotaa att rappa till rytmiken i Alfvéns Trindskallarna. Tvärtom: Kören kunde bilda refrängkör tillsammans med både samplade rytmer och Bobby Sandz och Dakotaa i deras egen låt Kom som du är. När samma låt framfördes som extranummer försökte (och lyckades) Stefan få med publiken i allsångsrefräng.

Smått rörande var det när kören sjöng Alfvéns Uti vår hage och två körsångare vid sidan av blev bästa polare med rapparna. Under låten Kom som du är fick några körsångare egna fräcka kepsar; vissa körsångare gjorde också "koreografi", men varför försökte ingen sig på lite breakdance? Musikmotsättningar finns, javisst, men också så mycket gemensamt, både i rytmik och i sångtexternas innehåll om allmänmänskliga problem. Ett försynt men viktigt påpekande både om vikten av mångfald och att mer förenar människor än skiljer dem åt.
Uppsala Akademiska Kammarkör
Stefan Parkman
Dakotaa, Bobby Sandz

Gottsunda Dans & Teater