PĂ„ resa genom storstadens kultur

Storstadsboken StÀdernas svall tar lÀsaren med pÄ en fÀrd genom europeisk kultur, kunskap och bildning, skriver Bo-Ingvar Kollberg.

Litteratur2011-04-18 10:20
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Den börjar med en frihetsupplevelse och slutar med en bekĂ€nnelse till humanismen och upplysningens ideal. Med den i dag utgivna StĂ€dernas svall har Ulf Peter Hallberg och Carl-Henning Wijkmark skrivit en genreöverskridande bok som bĂ„de Ă€r en bruksanvisning till de erfarenheter som bara storstĂ€der kan ge, ett debattinlĂ€gg om tendenser och strömningar i vĂ„r mediestyrda samtid och en hyllningsskrift till en livsform som lĂ€nge stĂ„tt i förgrunden i vĂ„r civilisation. Svallen i boktiteln syftar givetvis pĂ„ Eyvind Johnsons omdiktning av Homeros. En odyssĂ© Ă€r det Ă€ven Hallberg och Wijkmark företar till nĂ„gra europeiska stĂ€der. Vi som började resa till Paris pĂ„ 1960-talet möttes av en magisk stad, som fĂ„tt sin sĂ€rskilda laddning via litteraturen och bildkonsten. Det var vĂ€nstra stranden vi begav oss till, till studentkvarteren, ”Boule Mich” och Boulevard Saint-Germain. CafĂ© de Flore och Les Deux Magots var för oss stadens givna centrum.
SĂ„ var det Ă€ven för Carl-Henning Wijkmark, nĂ€r han anlĂ€nde ett decennium tidigare, inspirerad av författare som Sartre, Camus, Malraux, Gide och deras föregĂ„ngare. Hallberg kom nĂ„got senare. För honom var det Walter Benjamins Passagearbetet, som han översatt till svenska, som blev vĂ€gledaren. Nyckelformuleringen i StĂ€dernas svall lyder ”allt tillhör dig”. Det Ă€r, som det skall visa sig, ett fruktbart sĂ€tt att ta in en stad, lĂ€ra kĂ€nna dess gator och arkitektur, skaffa sig ett förhĂ„llande till invĂ„narna men ocksĂ„ för att komma nĂ€ra storstadens puls i det nĂ€rvarande och förflutna.

Efter Paris beger man sig till Wien, MĂŒnchen och Barcelona. Och sist till Helsingfors innan man Ă€r tillbaka vid utgĂ„ngspunkten. Det hinner bli mĂ„nga, ibland om aforismer pĂ„minnande, iakttagelser under resans gĂ„ng om stĂ€derna som budbĂ€rare, om kafĂ©kultur, om den traditionella konstens egenvĂ€rde. Och utlĂ€ggningar om populĂ€rkultur, storstĂ€dernas företrĂ€den och vĂ„r tids bildningsluckor och historielöshet.
DÀr upptrÀder Àven, ofta med citat, stora andar företrÀdesvis frÄn 1900-talet som berÀttat om sina olika förhÄllningssÀtt.
Grundmönstret Àr en fortlöpande dialog mellan de bÀgge författarna nÀr de reser tillsammans. Kompletterat med utdrag av olika lÀngd ur deras tidigare böcker. Var och en fÄr ungefÀr lika stort utrymme, men mest jÀmspelta Àr de nÀr Paris Àr pÄ tal.

Att Wijkmark, i kraft av en vidare belÀsenhet och större förtrogenhet med stÀderna de besöker, trÀder in som den yngre Hallbergs mentor mÀrks kanske allra mest i Helsingforspartiet. Annars Àr samsynen pÄfallande nÀr det handlar om kunskapens och bildningens vÀrden och frÄgorna om den europeiska kulturens egenart. Det inte minst tilltalande Àr att boken lyfter fram och vÄgar tala om vÀrdefrÄgorna med en grundmurad respekt för det som Àr de mest upphöjda yttringarna av mÀnskligt liv. Att det tillbakablickande perspektivet innebÀr att till exempel dagens författare inte finns med Àr en brist. Liksom att Berlin lÀmnats dÀrhÀn. Det Àr ÀndÄ dÀr det mest spÀnnande i dagens kulturliv Àger rum.

Litteratur

Ulf Peter Hallberg
och Carl-Henning Wijkmark
StÀdernas svall
Norstedts

BÀst: Att boken lyfter fram vÀrdefrÄgorna.
SÀmst: Att den stÀller de nyaste kulturyttringarna Ät sidan.