Orientering i obegriplig tillvaro

EN NY BOK. Vår tid är de stora berättelsernas död. Men vad återstår då religionen och ideologierna inte längre känns meningsfulla i ett sekulärt och avideologiserat samhälle? För den författare som ändå vill söka något slags mening återstår skriften som sår och dess medvetandearbete som utsatthet i en fragmentiserad tillvaro. Krister Gustavsson är en sådan författare som skriver såriga texter om att leva i en hotfull och turbulent värld.Gustavssons nya bok Heliga skrift utgör tredje delen i en trilogi som också omfattar Nattvard — Koppar­ormens hymner från 1999 och Bibel från 2002. Anspelningen på den kristna bibeln i titlarna på trilogins olika delar kan kanske förstås på så vis att mänsklighetens mentalitetshistoria finns bevarad i heliga böcker men att litteraturen och poesin övertagit denna roll i vår tid.En avdelning i Heliga skrift heter Meningsbyggnad vilket kan sägas definiera Krister Gustavssons projekt med den nu avslutade trilogin. Skriften eller skrivandet blir ett prövande av olika förhållningssätt till verkligheten, ett sätt att bygga mening. Därför växlar stilen från avdelning till avdelning i boken. En sektion kan läsas som en komprimerad kortroman medan en annan använder sig av ett reducerat idiom och en tredje skrivits enbart med versaler. De olika stilarterna utgör det metapoetiska raster som poeten lägger över erfarenhetsflödet för att finna hållpunkter i tillvaron.@3a Text:Att läsa Krister Gustavsson innebär att inövas eller kanske snarare invaggas i ett nytt seende som skapar en ny logik för varseblivningen. Hans partikulära grammatik för varseblivning isolerar och sönderdelar snarare än förbinder ting och skeenden. Detta är saklig poesi som besatthet och besvärjelse: psyket invaderas av tingens förfrämligande och hotas av upplösning. I Heliga skrift talar en serie lyriska röster som befinner sig i kris och som försöker orientera sig i en obegriplig tillvaro genom att använda olika besvärjelseformler, till exempel begrepp som enkelheten eller gesten eller minne. Ibland blir texterna skrovligt sträva och taggiga vilket ger ett befriande läsmotstånd. Bra texter ska trilskas och jävlas och göra ont. Men oftast stegras den lyriska sången till en suggestiv skönhet.få tystnadsom ordderas övningdet vilande tillståndetaktiv tyngdinte söka mål tröstmöjligheterinstämmanden [?]Det "vilande tillstånd" som Gustavsson söker skapar en ny medvetenhet som varken är fokuserad på religionens tröst eller ideologiernas utopiska tänkande. Istället är det en "aktiv tyngd", en bild för en avvaktande och inlyssnande attityd till erfarenheten som både är individuell och kollektiv. Vad han försöker utveckla i Heliga skrift är en ny människo- och samhällssyn efter de stora berättelsernas död. Speciellt den näst sista sektionen ägnas åt skeenden i dagens svenska samhälle.Men den nu avslutade trilogin ansluter sig Krister Gustavsson till de båda andra centrala författarskap i samtiden som analyserat dess mentalitetsskifte genom att författa trilogier: Kristian Lundberg och Bruno K Öijer. Men Gustavsson utför nog det mest radikala språkarbetet av de tre i sitt försök att registrera nutidsmänniskans splittrade psyke. Därmed är han en författare som verkar i skriftens sår.þf>

Litteratur2006-12-04 10:07
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
NULL
Krister Gustavsson|Heliga skrift