Monster och mystiska offer
Anne Marcusson imponeras av John Ajvide Lindqvists förmåga att knyta samman små fängslande episoder i dennes nya bok Människohamn, och har överseende med det något överlastade stoffet.
Foto: Åsa Westerlund
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Den som har läst Ajvide Lindqvist tidigare böcker känner igen sig i Människohamn; det rör sig fortfarande om en saklig samtidsskildring där det övernaturliga obönhörligt tvingar sig in. Även betoningen av familjebandens betydelse känns igen sedan tidigare. Vad som har förändrats är äckeleffekterna, beskrivningarna av blod och slem och förruttnelse har minskat i omfattning, även om några episoder får det att vända sig i magen på en. En annan nyhet är att de populärkulturella referenserna inte längre bara är tids- och stämningsmarkörer; framför allt vävs 80-talsbandet The Smiths texter in i berättelsen på ett suggestivt sätt. Stundom finns här också mer värme och humor än Ajvide Lindqvist har visat tidigare, speciellt i den fina skildringen av åldringarna Anna-Gretas och Simons kärlek.
Men som det påpekas i texten så är alla skräckhistorier mer skrämmande innan monstret dyker upp, och Människohamn är inget undantag. Upplösningen, hur dramatisk den än är, fascinerar inte på samma sätt som den långsamma, gäckande uppbyggnaden av historien. Till saken hör att det är ganska många övernaturliga fenomen att hålla reda på; mystiska offer till havet och öar som dyker upp och försvinner och magiska kräldjur och döda som återkommer. Det blir överlastat och gör att berättelsens suggestiva kraft minskar. Något haveri är det dock inte frågan om, tvärtom så imponeras man av Ajvides Lindqvists förmåga att foga samman många små - ofta i sig själva fängslande - små episoder till en enda berättelse som stundom är så gripande och spännande att man överser med diverse ojämnheter i kanten.
En ny bok
John Ajvide Lindqvist
Människohamn
(Ordfront)
John Ajvide Lindqvist
Människohamn
(Ordfront)