Modigt men spÀckat med misÀr

Susanna Alakoskis efterlÀngtade uppföljare till succédebuten Àr en modig samtidsskildring. Men ibland syns inte skogen för alla trÀn, konstaterar Alexandra Borg.

susanna alakoski

susanna alakoski

Foto: Scanpix

Litteratur2010-02-12 10:02
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.
Jag minns det som i gÄr, fast det var lÀnge sedan. Jag var tio Är och hemma pÄ besök hos min klasskamrat Krille, som egentligen heter nÄgot annat. VÀggarna i hans pojkrum var tapetserade med porrbilder. Stora affischer pÄ nakna, skrevande kvinnor. Det var lite konstigt tyckte jag, att han fick lov för sin mamma. Men det mÀrkligaste av allt var ÀndÄ att det inte fanns nÄgot handtag pÄ dörren till Krilles rum. Han kunde inte öppna dörren inifrÄn. Mamman hade monterat bort det ena. För att det var lugnast sÄ. NÀr hon vÀl hade stÀngt dörren behövde hon inte lÄsa, han kunde inte ta sig ut i varje fall.

Krille var av den dÀr rastlösa sorten, som aldrig satt still och som jÀmt störde under lektionerna. I dag hade han fÄtt en bokstavsdiagnos och ordinerats amfetamin. För tjugo Är sedan botade man problemet genom att sÀtta honom i en observationsklass. Tillsammans med ett fÄtal andra unga gossar, för det var mest pojkar som gick i sÄdana klasser, hölls han under uppsikt. Jag tror att han trivdes bra, Ätminstone till en början. Men sedan började ryktena gÄ. Krille hade stulit en bil, Krille hade rÄnat en tobaks­affÀr, Krille knarkade.

I centrum i Susanna Alakoskis nya roman HÄpas du trifs bra i fengelset finns en sÄdan Krillekille. Han heter Sami och Àr andra generationens Sverigefinne. Sami har en lillasyster Anni, det Àr hon som Àr bokens berÀttarjag. Genom hennes hÄgkomster fÄr vi ta del av deras uppvÀxt, en barndom prÀglad av en missbrukande och misshandlande pappa. Marginalerna Àr smÄ, det finns aldrig pengar, aldrig tid. Pappan Àr aggressiv, mamman vÀnder sig bort, vÀgrar att ingripa. Systern blir ansvarstagande, fÄr fina betyg, gifter sig lyckligt och fÄr en dotter. För brodern dÀremot gÄr det tidigt utför, det Àr fosterhem, ungdomsanstalter, fÀngelser, avgiftningskliniker, behandlingshem etcetera.

Turerna fram och tillbaka Àr mÄnga - det Àr ju sÄ det Àr i verkliga livet. Dramaturgiskt fungerar detta mindre bra. Det blir tröttsamt att lÀsa om Samis alla vÀndor, om alla misslyckade julaftnar och löften som inte infrias. Boken hade vunnit pÄ att bli mer koncentrerad. Alakoski vill fÄ med allt. BerÀttelsen Àr tryfferad med misÀr - barnmisshandel, sexövergrepp, hivsmittade tonÄrsflickor och apatiska flyktingbarn. NÀr Anni reser till Thailand med sin familj förfÀras hon av alla svenska sexturister. Visst, det Àr ett Sverige av i dag Alakoski tecknar, problemet Àr dock att bilden grumlas av de mÄnga fÀrgerna.
Som en röd trÄd genom boken löper det fiktiva samtalet med brodern. Anni stÀller frÄgor, men likt en sentida Ludvig Holberg inser hon ocksÄ att de knappast finns ett enkelt svar pÄ frÄgan om varför Sami knarkar. Verklig­heten Àr mer komplex Àn sÄ.

Boken har en tydlig ramberÀttelse. Anni har kallats till en hjÀlputbildning för anhöriga. Under vÀgledning av diverse terapeuter, prÀster och socionomer skall hon erhÄlla de rÀtta mentala verktygen för att bearbeta och hantera sin relation till den missbrukande. Det gÀller att se verkligheten i vitögat, inte att förstÄ, men vÀl att hantera. Kursen blir en ögonöppnare, en vÀndpunkt.

FörvÀntningarna har varit stora pÄ denna Alakoskis andra roman efter den hyllade debuten SvinalÀngorna, som dessutom belönades med Augustpriset 2006. HÄpas du trifs bra i fengelset Àr en ovanlig bok i ett land som Sverige, dÀr man mÄste skriva matlagningsböcker för att kunna försörja sig som författare. Ala­koski Àr en modig skribent, som vÄgar ta tempen pÄ sin samtid. Som inte drar sig för att beröra Àmnen som förvisso Àr en realitet i mÄnga mÀnniskors vardag, men som de flesta vÀljer att blunda för. Det fina med Alakoski Àr att hennes socialrealism aldrig Àr trÄkig eller bedövande. Humorn Àr ett bÀrande inslag, och dess­utom en bidragande anledning till att berÀttelserna kÀnns sÄ trovÀrdiga hur elÀndiga de Àn Àr. Allt Àr inte nattsvart. Alakoski lÀr oss visserligen att för en missbrukare Àr en stor stark tjockare Àn blod, men Àven att starkast av allt Àr kÀrleken. Bokens Anni slÀpper nÀmligen aldrig taget. Sami, trots att han försvinner under lÀngre perioder, finns alltid hos henne. Hon lever sitt liv i skuggan av en missbrukande bror. Hon Àr en anhörig.

Alakoskis andra roman Àr tillÀgnad alla anhöriga. Och visst Àr de vÀrda en eloge. Utan dem skulle de dÀr Krillekillarna - och tjejerna - stÄ sig slÀtt, trots all vÀrldens missbruksvÄrd, rehabilitering och goda viljor.
Och Krille dÄ, hur gick det med honom? Det sista jag hörde var att han hade kommit ut frÄn rehabiliteringen, tagit lastbils­körkort och fÄtt ett arbete pÄ en Äkerifirma. Nu kan han öppna och stÀnga dörrar bÀst han vill, ensam pÄ de stora EuropavÀgarna Àr det ingen, och inget, som begrÀnsar honom.
LITTERATUR
HÄpas du trifs bra i fengelset
Susanna Alakoski
Albert Bonniers Förlag