Med nyfiken blick
EN NY BOK. Reidar Ekners nya diktsamling Kalenderdikter är ett slags poetisk dagbok som författaren fört från 70-talet fram till i dag Att Ekner tagit av sig sina ideologiska glasögen har samlingen definitivt vunnit på, skriver Bo Gustavsson.I en kommentar till sin nya bok Kalenderdikter 1974 2006 (CKM) säger Reidar Ekner att de nya dikterna utgör ett "parallellt skrivande" till hans övriga aktiviteter som forskare, översättare och redaktör. Det handlar om en slags poetisk dagbok som Ekner fört från mitten av 70-talet fram till i dag. Boken inleds av en humoristisk och lite nostalgisk minnesdikt om femtiotalisternas gäng dit Ekner själv hörde en gång i tiden. Överhuvudtaget släpper han loss mera av sin humoristiska sida i de nya texterna.I Kalenderdikter har Reidar Ekner tagit av sig sina ideologiska glasögon vilket dikterna vunnit avsevärt på. Han är inte längre ute efter att basunera ut ideologiska budskap på var och varannan sida utan nöjer sig med att rapportera om det lilla livet. Världssamvetet Ekner har blivit en sinnenas rapportör. Han visar sig vara en fin naturlyriker med blick för talande detaljer. Men boken innehåller även porträttdikter, reflexionslyrik och kanske framför allt resedikter. Ekner befinner sig ofta på resor, till exempel i denna fina dikt om buddhisttemplet Kencho-ji i Japan. På gården Stora tempelklockan, från 1255 fritt hängande under sitt tak. En stor blå fjäril flyger förbi, En svart kråka flyger förbi. Ingenting flyger förbi. Verandan bakom hôjô i skugga [?] Guldfisk och karp krusar dammen formad som tecknet för tanke. Man har inte en tråkig sekund i Reidar Ekners sällskap i Kalenderdikter även om han ibland kan bli lite väl pladdrig. Kanske blir det för mycket av dagsversartad poesi i nya boken. Ändå finns en nyfikenhet och glädje i dessa texter som känns genuin. Ekner tröttnar aldrig på att registrera livets skiftande skådespel och han skäms inte heller för att ge uttryck åt sin gubbsjuka då han noterar om en snygg tjej att "Höfterna spelar, hela flickan / ljudlös musik för ett par / åldrande ögon".En egenhet i Kalenderdikter är att somliga texter är skrivna på engelska. När Ekner skriver på engelska låter han som en övervintrad beatpoet med gråsprängt hår och kal hjässa. Kanske är det just vad han är: en grånad beatpoet med livsaptiten och humorn i behåll. Han var den förste som introducerade beatgenerationens poeter redan 1960 och han kände alla personligen. Kalenderdikter innehåller för övrigt en minnesdikt om Robert Creeley som dog 2005.Reidar Ekner har vid flera tillfällen bott i Uppsala och i den nya boken finns några humoristiska stycken om Uppsala medtagna där han plötsligt påminner om Lars Bäckström. Kanske är just detta bristen i Ekners nya bok: att han ständigt påminner om någon annan. Efter att ha läst Kalenderdikter kan jag inte låta bli att undra vem bland alla dessa poetiska tonlägen Reidar Ekner egentligen själv är? Bäst är han i sina korta täta texter som ger uttryck åt hans egen andning som poet. Därför är det obegripligt att han tagit med en lång mossig dikt på engelska med en massa namedropping skriven för en poesifestival i Amsterdam 1978. Var det nostalgi efter det radikala engagemanget på 70-talet som fick Ekner att ta med denna text i Kalenderdikter?
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Reidar Ekner: Kalenderdikter 1974-2006 (CKM)|