Lyckad debut för Barbarotti
Bland litterĂ€ra hjĂ€ltar under senare Ă„r intar kommissarie Van Veeteren vid Maardampolisen en tĂ€tposition. NĂ€r Uppsalaförfattaren HĂ„kan Nesser efter tio böcker och 3ĂŸf>538 sidor tog honom ur tjĂ€nst i romanen Fallet G hade denneredan dessförinnan etablerat sig som antikvariatsbokhandlare. NĂ„gon överhĂ€ngande risk för att han fortsĂ€ttningsvis bara gĂ„r att nĂ„ den vĂ€gen finns dock inte. Dekalogen om Van Veeteren och dennes kollegers göranden och lĂ„tanden i den nĂ„gonstans i ett Nordeuropa med drag frĂ„n Polen och NederlĂ€nderna belĂ€gna staden kommer stĂ€ndigt ut i nya upplagor. Under tiden har HĂ„kan Nesser blivit ett guldkantat varumĂ€rke. Att ha lĂ€st hans senaste bok Ă€r intrĂ€desbiljetten till middagskonversationen i de flesta upplysta sĂ€llskap.I den i dag utgivna romanen MĂ€nniska utan hund lĂ€gger HĂ„kan Nesser ut ett nytt spĂ€nnande spĂ„r att följa för de mĂ„nga vid det hĂ€r laget i Ă„tskilliga lĂ€nder bosatta lĂ€sarna av hans böcker. Gunnar Barbarotti gör dĂ€rmed sin entrĂ© i vad som Ă€r tĂ€nkt att sĂ„ smĂ„ningom bli en kvartett berĂ€ttelser. LikasĂ„ Ă€r miljön en annan, vĂ€stsvensk och belĂ€gen nĂ„gon dryg timmes bilresa frĂ„n Göteborg, en halvtimma till om man kommer frĂ„n Hornborgasjön. Det betyder dock inte att alla ortsnamn Ă€r fiktiva. Bara Kymlinge Ă€r det. I övrigt upptrĂ€der platserna med egna namn. Inte minst Stockholm och Uppsala.Med Gunnar Barbarotti, kriminalinspektör och med en jur kand inlĂ€st i Lund, förhĂ„ller det sig dock sĂ„ att han inledningsvis dröjer en smula i kulisserna. Desto starkare blir hans nĂ€rvaro, nĂ€r han sedan Ă€ntligen uppenbarar sig. Och en mera kraftfull och resolut brottsutredare fĂ„r man leta efter. HĂ€r Ă€r det ambitionerna och fliten som bestĂ€mmer dagordningen. Gunnar Barbarotti lĂ„ter bĂ„de kvĂ€llar och helger komma till anvĂ€ndning, nĂ€r han fĂ„tt korn pĂ„ nĂ„gonting intressant. Det Ă€r som i kulturlivet. Det mest spĂ€nnande intrĂ€ffar utanför kontorstid.Gunnar Barbarotti Ă€r i blomman av sin medelĂ„lder, frĂ„nskild pappa till tre barn, bland vilka dottern Sara delar bostad med honom. Hans förhĂ„llande till kĂ€rleken begrĂ€nsas en smula av yrkesutövningen. Viktigast Ă€r dock att han företer vissa likheter med den Farmor som Hjalmar Bergman berĂ€ttar om i en av sina mest berömda romaner. Precis som Farmor hos Bergman för Ă€ven Barbarotti stĂ€ndigt pĂ„gĂ„ende samtal med VĂ„r herre. Man kommer dessutom att tĂ€nka pĂ„ en lĂ€rare och dennes mest skrĂ€mmande yrkesverktyg, den gröna kalendern, nĂ€r Barbarotti ger sin herre och skapare pluspoĂ€ng eller drar ifrĂ„n, alltefter hur hĂ€ndelserna utvecklar sig.MĂ€nniska utan hund knyter an till den nĂ€rmast föregĂ„ende boken FrĂ„n doktor Klimkes horisont sĂ„tillvida, att HĂ„kan Nesser Ă€ven denna gĂ„ng leker en smula med sĂ„vĂ€l romanens titel som med sin egen författaridentitet. Riktigt hur, skall hĂ€r inte avslöjas lika lite som den deckarlitteraturen nĂ€rstĂ„ende intrigen. De 200 första och de lika mĂ„nga sista sidorna Ă€r allra bĂ€st. Partiet dessemellan blir lite thrillermĂ€ssigt stereotypt med en serie polisförhör, dĂ€r lĂ€saren egentligen redan sitter inne med kunskaperna.Men bortsett frĂ„n denna inte helt lyckade komposition av romanen Ă€r det Ă€ndĂ„ en bĂ„de hĂ€ndelsemĂ€ttad, uppslagsrik, stundvis tĂ€nkvĂ€rd och vĂ€lskriven berĂ€ttelse HĂ„kan Nesser lĂ€mnar efter sig nĂ€r han, enligt hörsĂ€gen, nu stĂ„r i begrepp att lĂ€mna lĂ€rdomsstaden vid Fyris. För övrigt kommer romanens handling vid ett tillfĂ€lle riktigt nĂ€ra hans nuvarande bostad vid VĂ€stgötaspĂ„ngen. Annars Ă€r det Forumgallerian, studentbostadsomrĂ„det Trikadien och en utflykt till Bergsbrunna som gĂ€ller, nĂ€r Uppsala Ă€r pĂ„ tapeten.HĂ„kan Nesser Ă€r en författare som brukar ha mĂ„nga kontaktytor till sina lĂ€sare. SĂ„ ocksĂ„ denna gĂ„ng. Man tar del av hans bok och blir alltmer indragen i förloppet och undrar hur det skall gĂ„. Man lutar sig tillbaka i lĂ€sfĂ„töljen och njuter av hur skickligt han utnyttjar de olika uppslagen. Man tycker sig ibland förstĂ„ vad som komma skall men kan inte undgĂ„ att imponeras av sjĂ€lva tillvĂ€gagĂ„ngssĂ€ttet dit.SjĂ€lv kan jag inte lĂ„ta bli att fĂ€sta mig allra mest vid det som Ă€r familjeberĂ€ttelse och slĂ€ktdrama i den nya romanen. HĂ€r finns emellanĂ„t en kraft, som för tankarna till de grekiska tragödernas mĂ€sterverk inom teaterns vĂ€rld. LikasĂ„ visar sig författaren Ă€ven denna gĂ„ng Ă€ga en hel del anvĂ€ndbara insikter om vad som utspelas i det mĂ€nskliga sjĂ€lslivets utmarker. FrĂ„gorna om skuld, straff och botgöring Ă€r annat som fĂ„tt en insiktsfull behandling. Det gĂ€ller Ă€ven avsnitten som lyfter fram livets skörhet, brĂ€cklighet och oberĂ€knelighet. Att Nesser betraktar ondskan som en del av tillvarons ofrĂ„nkomliga villkor, vet vi sedan förut.Bland gestalterna Ă€r det nog den som gĂ„r under namnet Kristina som har fĂ„tt den allra intressantaste gestaltningen. HĂ€r Ă€r bokens upphovsman som allra fullödigast i sin skapande ingivelse. Ett inslag somvĂ€l knappast funnits förut i författarskapet Ă€r dessutom tilltron till drömmarna som pĂ„ nĂ„got sĂ€tt sanningsbĂ€rare. I denna motivkrets hör Ă€ven skatan pĂ„ omslaget och i texten hemma. Framlidne konstnĂ€ren Hans Viksten brukade betrakta ugglan som sin speciella inkarnation och som en förmedlare mellan det hinsides belĂ€gna och den iakttagbara verkligheten.Den i kajornas stad fram till nu hemmahörige Nesser vĂ€ljer för sin del en skata. Varför han gör sĂ„, kan man fundera pĂ„ lĂ€nge. Liksom pĂ„ romantiteln och de diskussioner som förs om privatlivets helgd, mĂ€nsklig integÂritet, pressetik, förnedÂrings-tv, den psykiatriska vĂ„rden och lĂ€rarnas arbetsvillkor. Eller pĂ„ romanens avslutande frĂ„ga om hur mycket sanning vi tĂ„l se och hĂ€rbĂ€rgera. Den som vill ta del av en spĂ€nnande berĂ€ttelse har en hel del att hĂ€mta i HĂ„kan Nessers nya bok. Men den som Ă€r i behov av tankestimulans, lĂ€gger den heller inte lottlös ifrĂ„n sig efter avslutad lĂ€sning.
Det hĂ€r Ă€r en recension. Ă
sikterna i texten Àr skribentens egna.
HÄkan Nesser|MÀnniska utan hund (Albert Bonniers Förlag, cirkapris inb kr)