Kritikern Gunnar Ekelöf

Gamla recensioner brukar vara ganska trist lektyr. Referenser till inaktuella förhĂ„llanden och jĂ€mförelser med nu bortglömda storheter bidrar till kĂ€nslan av nĂ„got dammigt och förlegat nĂ€r man lĂ€ser dem omtryckta i bokform. Men det ges undantag, som den samlade utgĂ„van av Gunnar Ekelöfs recensioner och andra artiklar om böcker i Bonniers LitterĂ€ra Magasin under Ă„ren 1934Â—ĂŸd>1962, dvs under större delen av hans skapande liv. Han debuterade 1932 med Sent pĂ„ jorden och den sista diktsamlingen av hans hand kom 1967.Under hela denna tid var han en stĂ€ndigt lĂ€sande och skrivande person. De fem sista Ă„rens brist pĂ„ kritiska artiklar förklaras av den svĂ„ra sjuk-dom som satte ned hans krafter — dock inte mer Ă€n att han just den tiden skapade ett av sina poetiska storverk, den s k Di-wantrilogin.Skarp intelligensDet Ă€r tvĂ„ ting som gör hans artiklar till alltjĂ€mt levande lektyr, dels det ljus de ibland kastar över hans egen diktning, dels och framför allt den skarpa intelligensen, den aptit pĂ„ allt mĂ€nskligt och det sĂ€kra omdöme i konstnĂ€rliga frĂ„gor som prĂ€glar dem. LĂ€gg dĂ€rtill en föredömligt enkel och klar prosastil, i motsats till mycket i dagens BLM vĂ€lgörande fri frĂ„n modejargong och lĂ€rdomskoketteri.Att Ekelöf var ett geni stĂ„r klart och genialitet associeras ofta med nonchalans i triviala praktiska angelĂ€genheter. Men den sortens later försmĂ„dde han. "Han höll mönstergillt presslĂ€ggningsdatum och manuskripten sĂ„g ut som en Ă€ngels", meddelar Lars Gustafsson — med en nĂ„got överraskande bild — i en efterskrift. Ekelöfs senare diktning Ă€r full av Ă€nglar, dock inga maskinskrivande sĂ„dana KritikergĂ€rningen i BLM börjar med en suverĂ€n karaktĂ€ristik av Gunnar Björling i anledning av dennes dĂ„ nyutkomna diktsamling Solgrönt.Ingen modern lyriker har vĂ€l blivit mindre uppskattad av kritiken Ă€n Gunnar Björling och ingen har vĂ€l gjort mindre för att bli det. År efter Ă„r har han vĂ€grat att lĂ„ta sig tĂ€mjas [?] Egentligen har han vĂ€l inte varit nĂ„gon lyriker, Ă„tminstone ingen skönskrivare. Vill man prĂ€gla nya epitet skulle man kunna kalla honom energiker. Hans dikter Ă€r ofta smĂ„ frigjorda energipartiklar, skarpa i smaken som pepparkorn eller senapsklickar, ojĂ€mna i formen som stenkolsstycken.Andra gĂ„nger Ă€r det brödskrivaren Ekelöf som för pennan, sĂ„ i en recension av en viss GĂĄbor von VarzĂĄrys roman Hon i svensk översĂ€ttning (1940). Det Ă€r en skoningslös avrĂ€ttning som dock hĂ„ller herr VarzĂĄry rĂ€kning för enstaka minnesvĂ€rda formuleringar, t ex: "Inte Ă€lskar man vĂ€l en Ă€lskarinna!" I samma artikel halshuggs Ă€ven en översĂ€ttningsroman av Roland Betsch, fylld av "oĂ€kta och tarvlig glĂ€ttighet".Negativ till C S LewisEkelöfs i allmĂ€nhet negativa, ibland rent av hatiska instĂ€llning till kristendomen Ă€r vĂ€lbekant och hör kanske inte till hans mest initierade och nyanserade sidor, men man mĂ„ste hĂ„lla med om hans negativa bedömning av den brittiske litteraturhistorikern C S Lewis "misslyckade theologico-politiska traktat" FrĂ„n helvetets brevskola: "studentikos, spexaktig, ytterligt tröglĂ€st och hycklande". Lewis anklagas vidare för att ersĂ€tta en trovĂ€rdig religion med Kyrka med stort K.En del av den kritik som Ekelöf riktar mot Lewis kunde ocksĂ„ drabba T S Eliot, men dĂ€r gĂ„r han försiktigare fram eftersom han Ă€r en stor beundrare av poeten Eliot. Även dennes drama SlĂ€ktmötet behandlar han med stor aktning (apropĂ„ Caleb Andersons och Karl Vennbergs översĂ€ttning), dock med förbigĂ„ende av dess religiösa tematik. MĂ€rkvĂ€rdigt nog karaktĂ€riserar han det med ord som franskklassicistisk enligt "de voltairska reglerna för god smak". Racine hade kanske varit en bĂ€ttre referens, om man bortser frĂ„n det mĂ€rkliga förbigĂ„endet av dramats grekiska förlaga. SĂ„ bildad han Ă€n Ă€r rĂ€cker Ekelöfs rent litteraturhistoriska orientering inte alltid till för adekvata bestĂ€mningar.Om ConradÄven geografi och politisk hi-storia kan vĂ„lla honom bekymmer. 1949 Ă„rs översĂ€ttning av Joseph Conrads Mörkrets hjĂ€rta vinner hans gillande fast han naturligt nog inte anlĂ€gger den postkoloniala aspekt som numera Ă€r obligatorisk sĂ„ snart denna berĂ€ttelse kommer pĂ„ tal. Vilken europeisk makt som egentligen lagt beslag pĂ„ det afrikanska land dĂ€r historien utspelas Ă€r recensenten osĂ€ker pĂ„: "Frankrike (eller Belgien eller vad det Ă€r)" — och Ă€ndĂ„ heter det Belgiska Kongo.Att den tyske författaren Ernst Wiechert hyllar det ostpreussiska landskapet i sin roman Det enkla livet gĂ„r Ekelöf förbi och talar vagt om "polsk-tyska grĂ€nstrakter". Att kalla bokens huvudperson en "Tysk Robinson" Ă€r ocksĂ„ missvisande. Han Ă€r snarare en eremit som söker avskildhet. Ekelöfs njugga bedömning av romanens konstnĂ€rliga kvaliteter mĂ„ste jag tyvĂ€rr hĂ„lla med om — i dag. NĂ€r jag i min gröna ungdom första gĂ„ngen lĂ€ste Det enkla livet var jag tagen av dess djupsinniga naturmystik. Ekelöfs kritik Ă€r ofta en hĂ€lsosam estetisk skola.FrĂ„n bokhyllanHan behöver emellertid inte svĂ€lja en författare med hull och hĂ„r för att erkĂ€nna för-tjĂ€nster. Under den i BLM Ă„terkommande rubriken FrĂ„n bokhyllan skriver han 1940 om Strindbergs Ett drömspel. Det blir bĂ„de ros och ris och — i förbigĂ„ende — pregnanta formuleringar som denna: "Strindberg med sitt klara huvud och sitt grumliga hjĂ€rta." Grumligheten gĂ€ller bl a Strindbergs förhĂ„llande till kristendomen — som alltid en öm punkt i Ekelöfs recensioner. I fallet Ett drömspel förvĂ€rras det grumliga hjĂ€rtat av att vara "djupt germanskt, kristet germanskt". NĂ„gon TysklandsvĂ€n var Ekelöf aldrig. Man undrar vad han skulle tyckt om Simone Weils andlighet med dess galliska klarhet och skĂ€rpa. Skulle han förmĂ„tt se dess storhet om han rĂ„kat lĂ€sa henne?@3a Text:Annars Ă€r fördomsfullhet det man sist tar till för att karaktĂ€risera Ekelöf som kritiker. TvĂ€rtom Ă€r han öppen för det mesta — nota bene sĂ„ lĂ€nge det hĂ„ller mĂ„ttet, konstnĂ€rligt sett. I annat fall skrĂ€der han inte orden, som vi sett. Det Ă€r alltid lĂ€rorikt och ofta stimulerande att lĂ€sa honom, ofta Ă€ven roligt.

Litteratur2004-01-20 00:00
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.
NULL
|Gunnar Ekelöf: kritiker i BLM (utgiven av Gunnar Ekelöf-sÀllskapet)