Kriget i närbild 65 år efteråt
Den ryske journalisten Vasilij Grossmans dagböcker från andra världskriget har blivit en kusligt exakt bild av hur det gick till på östfronten, konstaterar Tore Winqvist.
Slaget om Stalingrad.
Foto: Scanpix
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Medan andra ryska frontrapporter ständigt försöker flika in något om "tack vare kamrat Stalins geniala strategi" och liknande är Grossman påfallande saklig och sparsam med kommentarer, däremot registrerar han med ögon, öron och alla sinnen och beskriver redan i dessa anteckningar på ett utomordentligt målande eller kanske snarare filmiskt sätt vad han upplever. Han följer olika förband alltifrån krigsutbrottet via Stalingrad, Kursk och Warszawa till de sista striderna i Berlin. Det är egentligen ungefär samma teknik i dessa reportage som i de bästa litterära krigsskildringarna, som Tolstojs, Remarques och Linnas, möjligen är Grossman ännu mer förkrossande saklig. Han noterar hur en viss general örfilar upp underlydande, hur en stridsvagn rullar fram genom björkskogen och stannar vid en by: "Inuti satt föraren utan huvud", men med foten ännu efter döden nedtryckt på gaspedalen. Uppräkningar av diverse material i stugor och skyttevärn vid fronten kan också bidra till den starka närvarokänslan. Över huvud taget är det konkretionen och precisionen som ger dessa hastiga men noggrant nedtecknade glimtar en sådan både dokumentär och litterär tyngd.
Kapitlet om Treblinka och hur SS-männen ända till slutet skrattande och berusade dagligen skjuter eller torterar ihjäl tusentals judar från hela Östeuropa är just så fasansfullt och åskådligt som en ögonvittnesskildring kan vara, trots att Grossman kom dit några dagar senare och byggde på andras berättelser. Självfallet är det en stark lidelse, mot nazismen och för det egna folket (både det judiska och det ryska) som får Grossman att uthärda kyla, strapatser, livsfara och psykisk utmattning. Han drivs stegvis att för sig själv erkänna att Stalin var ungefär lika brutal som Hitler och att ryska soldater mot slutet söp, våldtog och plundrade minst lika mycket som de tyska. Men just genom sin jordnära realism och frihet från fraser lyckades han ibland undgå den censur som annars ströp varje ansats till regimkritik. Den roman han skrev efter kriget, Liv och öde, fick dock inte tryckas förrän efter hans död och i samband med sovjetsystemets fall.
Att människor även under ett krigs påfrestningar reagerar på många olika sätt belyses väl i dessa dagboksblad. Det skymtar också fram att de italienska och rumänska "hjälptrupperna" trots dessa länders fascistiska styre ofta drog sig för de allra brutalaste formerna av judeutrotning. Som helhet är "Reporter i krig" en intressant läsning oavsett om man minns den tid den utspelas i eller ej, mycket tack vare samspelet mellan Grossmans intensiva närbilder och Beevors lugna bakgrundskommentarer.
EN NY BOK
Vasilij Grossman "Reporter i krig"
Historiska Media, övers Hans Magnusson, presenterad av Antony Beevor choch Luba Vinogradova
Vasilij Grossman "Reporter i krig"
Historiska Media, övers Hans Magnusson, presenterad av Antony Beevor choch Luba Vinogradova