Kraftfull och färgrik isländsk saga
Den isländska sagan är en märklig och mäktig litterär tradition, som fortfarande skjuter nya skott. Både i stil och stoff och komposition är Roy Jacobsens nya, digra och bloddrypande roman Frost otänkbar utan sina snart tusenåriga föregångare, som kärvt och skenbart oberört berättade om tidlösa lidelser i ett våldsamt klansamhälle. Man kan nog se Jacobsens kraftsamling den här gången som den moderna romankonstens hyllning till sin forntida föregångare.Huvudpersonen, den kortvuxne men klipske Gest Torhallason, dödar redan som 13-åring sin fars mördare, som i sin tur ansåg sig skyldig att utkräva hämnd, osv. Gest flyr till Norge, och hans liv blir en dramatisk återspegling av tidens stora händelser maktstriden i hela Norden, dragkampen mellan asatro och kristendom och. den dansk-norska erövringen av England.Explosivt brutalDet märkliga är att man så snabbt känner sympati för denne lille inbitet självcentrerade unge man, som är på en gång genomskådande intelligent och när så krävs explosivt brutal. Jacobsen balanserar skickligt mellan olika blindskär för att tälja fram sin traditionelle hjälte och samtidigt göra den historiska bakgrunden begriplig. Det lugnt framflytande språket är fullt av blinkningar till Njal, Snorre och de andra gamla kämparna: "Torhalle var då utmattad och svårt sårad, så Styr hade bara att sätta yxan i honom.[- - -] Sedan hörde han Åslaug gråta. Gest var då tio, Åslaug tolv." Även humorn är isländsk: "När Runolv (en bjässe i Tröndelag) skrattar, så lyfter alla örnarna i Svitjod( dvs närmast i Jämtland)."På ett djupare plan är Frost historien om den intellektuellt överlägsnes ansvar för sina handlingar och omvärlden. Gests nästan osannolika förmåga att lösa både praktiska och teoretiska problem förklaras av honom själv med att "jag har tänkt mig till det," och när fienderna är fler svarar han lugnt "men vi är klokare".Som så många andra under denna tid övergår han omsider och efter åtskillig vacklan till kristendomen, som här trots skröpligheterna hos sina företrädare framstår som ett högre utvecklingsstadium än den primitiva blodshämndens kultur.Jacobsens historiesyn och sens moral är ingalunda originell, men han lägger fram den på ett kraftfullt, smidigt och färgrikt språk.Titeln Frost anspelar på Gests strapatser på isländska hedar, i norska skogar och på engelska slagfält; han får ofta frysa och halvsvälta men reder sig ändå.Någon helmodern typ är han inte; han delar oftast sin egen tids värderingar. Jacobsen lyckas få med åtskilliga av den tidens kändisar Gunnlaug Ormstunga, Einar Tambaskälve, Hardaknut, Erik Jarl osv på ett hörn.Historiska händelserDen sista fjärdedelen, där de historiska händelserna och bipersonerna blir mer dominerande på den fria fantasins bekostnad, är mindre fascinerande och inspirerad än de tidigare delarna. Men som helhet är Frost en utmärkt och läsvärd historisk roman.
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Roy Jacobsen|Frost Norstedts, sv övers Staffan Söderblom, cirkapris inb 299 kr)