Kärleksfullt om systerskap
En författare som behövs i svensk litteratur har debuterat med en roman om systerskap, skriver Astrid Claeson.
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
skriver krönikor i Aftonbladet, eller känd från Tv 4". Som om
förlagen inte riktigt litar på att boken ska sälja om det "bara" är en författare som skrivit, att det måste vara en namnkunnig person bakom verket. Om Nina Wähä får vi veta att hon spelade en av huvudrollerna i filmen Babylonsjukan från 2004. Om dessa presentationer ska fungera som ett alibi i fall debutromanen inte är riktigt bra är det i Wähäs fall helt onödigt. S som i syster är nämligen en rasande bra skildring av hur illa det kan gå. Hur storasyster Isabel bara har lillasyster Paula och hur Paula även har sin mamma. Hur föräldrar faktiskt kan älska sina barn olika mycket, eller på olika sätt, och vikten av att ha någon att rädda för att slippa rädda sig själv. Men kan man beskriva kärleken och
bandet mellan systrar utan att det blir platt och klyschigt, frågade sig undertecknad (själv lillasyster till en storasyster) när boken landade på hennes bord? Det visade sig att Wähä var en fena på det. Dessutom är hon en fena på att komplicera systerförhållandet och ställa det i relation till övrig familj.
Efter föräldrarnas skilsmässa stannade lillasyster Paula hos mamman och storasyster Isabel följde med pappan, som omkom i en eldsvåda hos en av sina nya kvinnor när Isabel var nio-tio år. Att systrarna skulle delas på hade Isabel inte räknat med, och romanen handlar till stor del om att hitta tillbaka till systerskapet, den organism som lever inom den större familjeorganismen, när man faktiskt vuxit upp med olika liv. På drygt 200 sidor dras man in i en sorgsen, sårig och rädd flickas - och senare ung kvinnas - behov av att rädda lillasystern - ller behålla kontrollen över henne. För när Paula klarar sig själv måste Isabel ta tag i sina demoner.
Man kan invända att den frånvarande fadern är ett trött argument för flickors ångest och problem, att mannen som flickan senare träffar för henne blir brandmannen som räddade henne när fadern omkom - frånvarande fäder skapar osvikligen ett behov av att senare hitta en fadersfigur i kärleksrelationer. Sant eller inte, det är en liten invändning för hos Wähä är det annat som är viktigare (trots att fadersproblematiken är tydlig). För det är en roman om
att skapa sin identitet skriven med ett språk som gör att systrarnas (framför allt Isabels) förvirring och rädslor förstärks. Wähä klarar att experimentera med kommatecken, punkter, upprepningar och dialog utan att varken göra våld på berättelsen, briljera med sin stilistiska begåvning (och därmed skapa ett avstånd mellan läsaren och boken) eller skapa bara ett språkligt experiment. Tvärtom ger hennes val av språk ytterligare en dimension i beskrivningen av systerskap, identitetsskapande och hur barn kan fara illa av en
egentligen välmenande vuxenvärld. Jag hoppas att Wähä skriver
snart igen - för hon behövs i den svenska litteraturen.
Nina Wähä
S som i syster
(Norstedts)
S som i syster
(Norstedts)