I det förflutnas slagskugga
På morgonen den 7 mars 1932 hittades häradshövdingen Hjalmar von Sydow och två tjänstekvinnor ihjälslagna i en våning på Norr Mälarstrand i Stockholm. Misstankarna riktades mot sonen Fredrik. Samma kväll anlände han med taxi till Uppsala, i sällskap med sin unga hustru Sofie. Paret steg in på Hotell Gillets restaurang vid Fyristorg och beställde champagne, ostron och kaviar. Efter några timmar kom polis till platsen. Fredrik drog då en pistol, sköt sin hustru och tog sedan sitt eget liv.De sydowska morden var ett av seklets mest uppmärksammade kriminalfall, en societetsskandal av rang och ett nervkittlande samtalsämne, inte bara i Uppsala utan i hela landet. Sigfrid Siwertz skrev en pjäs om händelsen, och det blev en tv-film. Orsakerna till morden blev dock aldrig uppklarade, och för de efterlevande släktingarna gav brottet upphov till ett bestående trauma.Självbiografisk grundNågon som personligen har erfarit detta är Helena Henschen. Hjalmar von Sydow var hennes morfar, Fredrik hennes morbror och hans då femtonåriga lillasyster hennes mamma. I sin i dag utgivna debutroman I skuggan av ett brott gör hon ett försök att delvis på skönlitterär väg hitta ett svar på de frågor som i över sjuttio år har plågat hennes släkt, men som aldrig fått ställas annat än i viskningar och antydningar. Vad var det som hände i familjen? Vad fick Fredrik att handla som han gjorde? Och valde verkligen Sofie, en ung vacker kvinna och mamma till ett litet barn, att självmant följa honom in i döden?Sakligt och metodiskt och utan sentimentalitet tar Helena Henschen sig an det historiska materialet, men beskriver också mordens efterdyningar i nuet. Öppenhjärtigt berättar hon om en barndom präglad av de mörka, onämnbara händelserna i moderns ungdom, och om sitt arbete med boken, hur hon söker upp de nu åldrade släktingarna och försöker förmå dem att berätta, liksom om hur hon reser i mördarens, morbroderns, spår till Uppsala och letar upp den herrekiperingsaffär där restaurang Gillet en gång låg. Utifrån släktingarnas minnen och egna impressioner återskapar hon sedan på skönlitterär väg några av centralgestalterna, Fredrik, Sofie och Hjalmar, och ger sin egen poetiska version av de händelser som ledde fram till morden.Genremässigt är I skuggan av ett brott inte helt lätt att definiera, pendlande mellan roman, självbiografi och dokumentär reportagebok med citat ur polisrapporter, brev och tidningar.Det som driver Helena Henschen i hennes sökande är att nyckeln till gåtan finns i Fredriks psykologi. Om man skall förstå vad som hände måste man förstå honom, tycks hon ha resonerat. Trots att en stor del av berättelsen kretsar kring honom förblir han dock en undanglidande och gåtfull gestalt, och Helena Henschens försök att beskriva orsakerna till dåden är något valhänta: en frånvarande far och en känslokall mor i barndomen, kanske någon psykisk störning, sprit, droger. Men inget av detta räcker som förklaring till varför en ung man går in i en järnbod och låter såga till ett järnrör i lämplig storlek och sedan går hem och slår ihjäl sin far och två oskyldiga kvinnor.Känslig frågaDå är Sofie en åtskilligt mer livfull karaktär, porträtterad med inlevelse, närvaro och medkänsla. Sannolikt har det varit lättare för Helena Henschen att skapa en erforderlig distans till henne än till Fredrik.I svårigheterna med att beskriva Fredrik anar man också några av de problem som hon har mött i arbetet med boken. Trots att sjuttio år har förflutit är morden fortfarande en känslig fråga i släkten, och beslutet att skriva om händelserna kan knappast ha varit okomplicerat. Tål rullgardinen verkligen att dras upp? frågar hon sig oroligt.Mer än att vara en berättelse om några ovanligt spektakulära mord är I skuggan av ett brott en skildring av den klaustrofobiska slutenheten i överklassens salonger. I stället för att bearbeta problemen göms de undan och särskilt viktigt är det att barnen "besparas sanningen". Själv är Helena Henschen femton när hon för första gången hör talas om morden. Hon skall gå på en skolpjäs, Sigfrid Siwertz Ett brott, och föräldrarna har inget annat val än att berätta att den handlar om hennes morbror.När hon som vuxen kvinna sedan börjar nysta i händelserna möts hon av ovilja och oförståelse. Hennes mor, som har flytt till Köpenhamn för att få "dö i frid", sedan en kvinna på äldreboendet i Stockholm har fått nys om hennes familjehistoria, stelnar till och glider in i ett katatoniskt tillstånd när hon försöker ställa "de förbjudna frågorna". I skuggan av ett brott är en stark berättelse om de förödande konsekvenser som ett uppmärksammat brott kan få för de anhöriga till såväl offret som gärningsmannen, ett ämne som är lika aktuellt i dag som det var 1932. Vid läsningen är det en bild som allt oftare dyker upp i ens huvud: den av de sovande barnen som bärs ut ur pastorsvillan i Knutby, natten då deras styvmamma hittades mördad i rummet bredvid.
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Helena Henschen|I skuggan av ett brott (Brombergs, cirkapris inb 280 kr)