Han fångar det osynliga i bild
Ett danskt konstnärskap av högsta karat introduceras med en praktvolym om fotografen Per Bak Jensen, skriver Cristina Karlstam.
Grönland. Fotografi av Per Bak Jensen.
Foto:
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
När Dunkers kulturhus i Helsingborg nu ägnat våren åt den danske fotokonstnären Per Bak Jensen har man också producerat en praktvolym som dessutom kommer att leva sitt eget liv även efter utställningsperiodens slut.
Den osedvanligt vackra volymen i liggande format innehåller inte enbart ett överdådigt urval av Bak Jensens konstnärliga bildproduktion i form av synnerligen väl återgivna reproduktioner. Bilderna interfolieras dessutom av analyserande texter av Dunkers kulturhus konstnärliga ledare och blivande chef för Moderna museets Malmöfilial g Magnus Jensner. Dessutom ingår prosalyriska texter av författaren Morten Söndergaard. Det är texter som står relativt fria i förhållande tillbilderna men som präglas av liknande stämningslägen.
Men boken är givetvis ändå i första hand en omfattande odyssé i Per Bak Jensens konstnärliga landskap. Before the Darkness omfattar fotografier från en 50 år lång verksamhet med början i 14-åringens första fotoförsök fram till dagens ytterst raffinerade fotokonst.
Per Bak Jensen fotograferar landskap med en särpräglad känsla för det som kan beskrivas som landskapets själ. Hans bilder är alla tömda på människor; till och med fotografierna från världsstaden New York saknar människor. Det är gatorna, husen, träden, som porträtterats. I bilden av skördetröskan i Death Valley i USA är det lika folktomt; inte en människa som sköter arbetet, men en röd flamingo i ensamt majestät som liksom håller vakt.
Per Bak Jensens bilder skildrar ett slags tidlöst tillstånd som är landskapets eget, oavsett det handlar om molnen, himlen, lavaformationer, stränder, hav eller stadsmiljöer. I några bilder närmar han sig ett slags purism som, om den drivits ett stycke till, hade resulterat i icke-bilder. Bilderna av Grönlandsisens formationer är sprängfyllda av inneboende kraft och styrka, medan andra bilder från Grönland bara återger en oändlig vithet som vore syftet att inbjuda till meditation inför naturens paradoxala styrka och bräcklighet på en och samma gång. Mästerverket Himmel, en av de allra senaste bilderna, är ett sådant fotografi där reduceringen drivits till den ytterlighet där bara de bärande detaljerna finns kvar. Allt onödigt har rensats bort, var är ett moln, några lätta molnslöjor, en horisontlinje som antyder jordens rundning och en pyramidliknande formation i bildens ytterkant. Det är som om fotografen hade funnit fram till ett slags skapelsens morgon, tillvarons själva tillblivelse.
Trädstammarnas vertikala rakhet bildar en tystnadens katedral, det tomma museirummet utgör själva kärnan av den verksamhet som brukar fylla ett sådant rum. I de ännu mer radikalt förenklade motiven riktar Per Bak Jensen kameran mot diffusa grå moln mot en lika diffus himmel; här nuddar hans fotografi storheter som Hiroshi Sugimoto, i andra bilder är det snarare Caspar David Friedrichs estetik som skymtar i bakgrunden.
Per Bak Jensens fotokonst gestaltar ett existentiellt nu, där det synliga som återges i bilden leder till det osynliga, en andlig dimension som ytterst få bildskapare lyckas visualisera med sådan mästerlig konsekvens och skönhet.
En ny bok
Before the Darkness
Per Bak Jensen
Förord av Magnus Jensner
Before the Darkness
Per Bak Jensen
Förord av Magnus Jensner