Grafikern Stig Åsbergs konst i utsökt bokform
Att konstbokklubben Pablo gjort Göran Martlings bok om grafikern Stig Åsberg till huvudbok i ett av sina nummer (4/2003) är föga förvånande. Sällan produceras böcker med en sådan samstämmighet mellan form och innehåll som den volym som nu föreligger.Det ska genast sägas att Bokförlaget Atlantis, känt inte minst för sin sobra bokformgivning, med denna utgåva nästan överträffat sig självt. Det är också på sin plats att genast notera att det är förlagets mång-årige formgivare Christer Jonsson som svarat för utformningen. Det mjukt gultonade papperet av högsta kvalitet, ett känsligt hanterat bildmaterial och en i detalj genomtänkt sidlayout tillsammans med ett perfekt tryck (på ett italienskt tryckeri) har resulterat i en produkt som är lika mycket ett stycke bokkonst som en bok om konst.KulturgärningDen konstnär som blivit så hedersamt presenterad är alltså Stig Åsberg, under sin livstid en mycket uppskattad och uppmärksammad tecknare och grafiker med bokillustrationer och frimärken som ett par av sina specialiteter. I dag, 35 år efter sin död, är Åsberg ihågkommen av samlare och specialintresserade vänner av svartvit grafik, men för det stora flertalet är han mest ett namn. Desto större är den kulturgärning som förlaget och författarna gjort när de nu kan presentera Åsbergs samtliga verk i en volym av detta utsökta slag.Att Gunnar Ekelöf-sällskapets ordförande, musikern Göran Martling tagit upp bortgångne Gunnar Ljungmarkers mantel och fullföljt hans text har visat sig vara ett gott val. I bokens förord berättar Martling om sitt tonåriga möte med Ekelöfs dikter och därmed med Stig Åsbergs konst; Åsberg utförde nämligen omslaget till Ekelöfs diktsamling Färjesång (1941) och gjorde också försättsbilden till samma bok. För Martlings del resulterade mötet med Åsbergs bilder i ett livslångt samlande av denne finstämde men allt annat än idylliske tecknares och grafikers verk.Vem var han då, denne man som mer än något annat skulle kunna kallas författarnas konstnär?Född i RysslandHans barndom och uppväxt var allt annat än vanlig. Han föddes i Baku i Ryssland 1909, där fadern var verksam vid Nobelverken. 1915 flyttade han tillsammans med sin mor hem till Sverige. Två år senare förenades fadern med familjen, och tre år senare dog Stig Åsbergs mor, varvid Stig och hans lillasyster lämnades i en fasters vård.Barndomens dramatiska upplevelser torde ha haft avgörande betydelse för Åsbergs kommande konstnärskap. Det är uppenbart, och även av många av hans författarvänner senare bekräftat, att det mitt i Åsbergs vackra naturstudier finns drag av svårmod, vemod, rent av ångest. Så har han också i flera av sina arbeten låtit surrealistiska drag prägla motiven, vare sig det handlar om rena fantasibyggen eller utmejslat noggranna studier av svensk natur.Såväl Martlings egen text som de många citat av Åsbergs författarvänner som han låtit ingå i boken talar om en lyhörd avlyssnare och iakttagare av omvärld och verklighet, vare sig den bestod av ett landskap, en människa eller vilket blev allt vanligare en litterär text. Så gjorde Åsberg illustrationer och omslag till böcker av många av 1900-talets författare, utöver den redan nämnde Gunnar Ekelöf också Erik Asklund, Stig Sjödin, Harry Martinson och Gustav Sandgren.Få utställningarSom utställare var Åsberg däremot synnerligen sparsmakad. Debuten skedde först 1944 hos Färg och Form i Stockholm. I sammanhanget kan nämnas att hans sista separatutställning ägde rum i Uppsala hos dåvarande konstsalongen Kavaletten 1968, som också blev hans dödsår. Innan dess hade Åsberg blivit allmänt känd för sina utsökta frimärksporträtt av svenska skalder och författare som Per Daniel Amadeus Atterbom, Bo Bergman och Hjalmar Söderberg. Dessutom ritade han under flera år de speciella Nobelprisdiplom som litteraturpristagarna tilldelas.Men främst är det ändå för sina innerliga men alls inte enkla studier av svensk natur som Stig Åsberg bör ihågkommas. Att hans stickel åstadkom några av svensk konsts verkliga rariteter ger den här vackra boken klara besked om. Och den grundton av svärta och sorg som ligger likt en bordunton i det mesta Stig Åsberg tecknade och etsade gör inte hans oevre mindre betydande.Harry Martinson skrev en gång om sin vän konstnären: "Egentligen är han en poet som valt stickeln i stället för pennan. Hans ord är grässtrån och sländor, hans diktning är tuvor, ofta smärtsamt utsatta för verklighetens råa ögon."Boken om Stig Åsberg finns också i bibliofilupplaga för de verkliga entusiasterna. Men den "vanliga" boken med dess utsökta bildåtergivning räcker långt för den som vill minnas en av den svenska 1900-talsgrafikens mästare.
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Göran Martling|Stig Åsberg. En svensk grafiker (Atlantis, inb)