Friskt underhållande Shakespearekomedi

Drift med överhet, dumhet och fördomar bildar klangbotten till denna romantiska förvecklingskomedi med elegant spunnen intrig. Adelsdamen Viola strandar i ett fjärran Illyrien efter ett skeppsbrott. Hon sörjer sin bror Sebastian, som troligen drunknat och beslutar sig för att klä ut sig till man för att söka jobb hos den lokala hertigen, Orsino. Han behöver hjälp med att fria till den sörjande grevinnan Olivia. Men hon förälskar sig i den unge budbäraren i stället. Under tiden beslutar sig delar av hennes tjänarstab att driva med den uppblåste hovmästaren Malvolio.Det är en lekande lättsam historia om roller och könsidentiteter som de faktiskt mycket avancerade amatörskådespelarna i Teater Monsun och Uppsala Arbetarspel målar upp. Deras Trettondagsafton roar och utmanar precis lagom och har ett trivsamt folkligt tilltal till publiken.Ensemblen är samspelt och har skapat en mängd roliga och färgstarka figurer. I synnerhet i första akten når flera scener farsartade höjder. I andra akten, när intrigtrådarna ska trasslas upp igen, tappar man dock lite fart. Här blir det längre mellan skratten.Föreställningsdekoren med flyttbara men otympliga skärmar i svart och vitt är dock inte världens roligaste och den utlovade förankringen i åttiotalets kändisvärld är blott vagt antydd. Men själva berättelsen och rollfigurerna fyller ändå väl upp scenplatsen på Skandia. Det var ett bra tag sedan undertecknad hade så roligt på teatern!

Litteratur2003-11-07 14:52
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
NULL
TRETTONDAGSAFTON|Teater Monsun och Uppsala Arbetarspel på Skandiascenen. Av: William Shakespeare. Regi och scenografi: Daniel Cramér. Kostym mm: Janne Lindqvist. Ljud och musik: Girilal Baars. I rollerna: Charlotta Syrén, Annika Olsson, Jan Gezelius, Leif-Ove Åman, Inge J