Finn Malmgren dÄtidens rymdresenÀr
Finn Malmgren, polarresenÀren och doktorn i meteorologi vid Uppsala universitet, omkom under den tragiska italienska Nobile-expeditionen, efter luftskeppet Italias haveri. DÀrmed var en ny hjÀlte född i hemstaden Uppsala dÀr Malmgren fortfarande stÄr staty, skriver Magnus Ringgren.
Staty av Finn Malmberg.
Foto: Sven-Olof Ahlgren
Det hĂ€r Ă€r en recension. Ă
sikterna i texten Àr skribentens egna.
All den polarforskning som producerat sÄ mÄnga hjÀltemyter i Norden har plötsligt börjat handla inte om det bestÀndiga isriket utan om nÄgot snart förflutet. Vi ser inte lÀngre forskarhjÀltarnas oförvÀgna blickar ut över vidderna utan deras ryggtavlor pÄ vÀg bort ur historien som smÀlter under deras sÀlskinnsstövlar. Ljuset kommer frÄn ett annat hÄll, och det vi ser börjar bli intressant igen.
BÄde Nordost- och NordvÀstpassagerna, hett eftertraktade byten i tÀvlingarna om Arktis för mer Àn hundra Är sen, kan snart vara farbara pÄ somrarna. Utredningar görs om kontinentalsocklarna kring Nordpolen, och Kanada och Grönland/Danmark tycks rycka fram som rÀttighetsinnehavare till deras naturtillgÄngar nÀr klimatet mildras. Fossila brÀnslen tycks ha en stor roll i den globala uppvÀrmningen, och nÀr isarna smÀlter kring Arktis blir Àn mer olja och gas tillgÀngliga. Verner Aspenström pÄpekade mycket riktigt att ingenstans gÄr det sÄ underligt till som i vÀrlden.
Om man sitter pÄ en av Uppsalas mer populÀra sommarkrogar ser man en extremt pÄpÀlsad man i brons som vÀnder ryggen till. Han har blicken för evigt fÀst pÄ V-Dala nation tvÀrs över Skolgatan. Nationshuset Àr ett annat nu Àn det som statyn sÄg nÀr den kom pÄ plats 1931. Alvar Aaltos bygge frÄn 60-talet Àr fortfarande det mest uppseendevÀckande staden har i arkitekturvÀg. I trapphuset hÀnger en mÄlning av Olle Baertling. Huset Àr ett modernitetens tempel. Mannen i brons tillhör en Àldre tid.
Nu klafsar jag förbi honom en barvinterdag, och han Àr mig lika likgiltig nu som pÄ sommaren. Varför?
Han hette Finn Malmgren. Han var sjÀlv en den tidiga modernitetens tjÀnare men blev förevigad i en pompöst realistisk stil med nationalistiskt sentimentala övertoner som var passé redan nÀr skulpturen restes. Han var doktor i meteorologi, ett nytt Àmne med en framtid som vi kÀnner vÀl i dag, och hans avhandling handlade om havsisens egenskaper. Han skrev pÄ engelska, det akademiska sprÄk som snart skulle ersÀtta tyskan.
Han föddes i Göteborg 1895 - jÀmnÄrig med sin skulptör Nils Sjögren, kanske kÀnde de varandra frÄn Uppsala dÀr Sjögren studerat arkeologi. Han deltog i Roald Amundsens ishavsexpeditioner 1922-25 och i expeditionen till Nordpolen med luftskeppet Norge 1926. 1928 var han med pÄ den tragiska italienska Nobile-expeditionen, ocksÄ den i ett luftskepp som hette Italia. Han dukade under vid ett försök att nÄ hjÀlp nÀr farkosten havererat. Expeditionen stod under militÀrt befÀl, och det blev krigsrÀttsligt efterspel i Mussolinis Italien. Jag har inte sett nÄgon som pÄ allvar resonerat kring att ett italienskt militÀrt luftfartyg befann sig sÄ lÄngt frÄn hemlandet.
Luftskeppen med sina stÄtliga nationsnamn Àr symboliska; man kommer att tÀnka pÄ Estonia. Inom ett decennium var deras saga till Ànda i och med Hindenburg-katastrofen i New York. MÄnga detaljer i Finn Malmgrens historia talar om ett stundande epokskifte.
En skicklig vetenskapsman i vardande försvann ur vÀrlden i ett flaggspel av storpolitik och vetenskapliga hjÀltedÄd. De unga döda lÀmnar ofta stÄtliga men intetsÀgande nekrologer efter sig. Utan att ha varit nÄgon uppseendevÀckande personlighet mÄste han ha lÀmnat ett stort och kÀnslosamt tomrum efter sig. Den akademiska vÀrlden behövde en hjÀlte, och man blickade bakÄt mot sekelskiftets ideal. Den hjÀltarnas tid som var pÄ vÀg var dock av en annan art - Mussolinis och Hitlers, Churchills och Raoul Wallenbergs. Den storvulne Sven Hedin var redan, pÄ fel flank, med stormsteg pÄ vÀg in i detta kraftfÀlt.
Naturligtvis var inte Finn Malmgren synsk utan försökte bara vara lite rolig: "Uppsala Ă€r en stad, som numera huvudsakligen ökar sin folkmĂ€ngd genom att resa nya statyer", sa han i ett tal 1927 dĂ„ han promoverades och universitetet fyllde 450 Ă„r varvid en del statyer lades till stadsbilden. Fyra Ă„r senare blev han sjĂ€lv staty. Hans studentkamrat poeten Gunnar Mascoll Silfverstolpe skrev en kantat för avtĂ€ckningen i november 1931, en text som var gammeldags redan dĂ„. I dag Ă€r den knappt lĂ€sbar. ĂndĂ„ har Lars Gustafsson i en essĂ€, VĂ€nner bland de döda, (1997) avvunnit den en del poetiska poĂ€nger. Möjligen Ă€r det sĂ„ att den sene Lars Gustafsson försöker fjĂ€rma sig frĂ„n modernitet och modernism genom att intressera sig för Ă€ldre skaldekonst. En av hans heteronymer i boken Fyra poeter (1988) liknar Silfverstolpe, och han har Ă€gnat en hel samling Ă„t ett par rader hos denne rimmande idylliker och museiman, Variationer över ett tema av Silfverstolpe (1996).
Den ende hjÀlte i vÄr egen svenska samtid som nÄgot liknar Finn Malmgren Àr Christer Fuglesang, astronauten och doktorn i astrofysik. Kanske fÄr Àven han i en avlÀgsen framtid ett minnesmÀrke i sin hemstad eller vid sitt universitet. Malmgren och Fuglesang Àr verksamma i respektive epoks mest ideologiskt och populÀrkulturellt uppmÀrksammade vetenskapliga discipliner, dÀrtill de mest fysiskt krÀvande. Vetenskapsmannen mÄste vara idrottsman för att fÄ folkets kÀrlek. Den vetenskap som fÄr störst utrymme i media Àr den som sysslar med utforskandet av det fysiska rummet, de omedelbart tillgÀngliga vÀderstrecken och deras förlÀngningar ut i rymden.
Om inte Finn Malmgren dött pÄ isen sommaren 1928 hade troligen ingen kommit ihÄg honom. Han hade vÀl blivit en ordinÀr professor i meteorologi. MinnesmÀrket kom pÄ plats för snabbt och hölls i en stil som redan var pÄ vÀg ut ur konsthistorien. Man kan gÄ ett kvarter bort och hÀlsa pÄ Bror Hjorths Engelbrekt frÄn 1935 utanför Katedralskolan. Den skulpturen har en retorisk kraft och en munter uppkÀftighet som den strama realismen hos Nils Sjögren aldrig kunde fÄnga. Men sÄ hade det ocksÄ gÄtt 500 Är sedan riksdagen i Arboga nÀr statyn gjordes, och det mesta av vad Engelbrekt stod för hade förbleknat i de alltför fÄ historiska kÀllorna. FÀltet var fritt för fria radikala tolkningar. Finn Malmgren kunde inte ges samma frihet. De flesta som stod kring statyn vid invigningen hade kÀnt honom personligen.
Den likgiltighet jag kÀnner inför Nils Sjögrens minnesmÀrke kanske bottnar dÀr. Ett monument mÄste ta tid pÄ sig. KÀnslosamheten mÄste hinna lÀgga sig, och de estetiska idealen mÄste ha förflyttat sig ett stycke. Som han stÄr dÀr nu blir han ett minnesmÀrke inte över sig sjÀlv och sina gÀrningar utan över en konst som var alltför följsam mot sin samtids vÀrderingar.
Den goda motbilden kan man se i Raoul Wallenberg-monumentet vid Nybroplan i Stockholm. Jag tillhör dess beundrare, och vi blir allt fler. Tid har tillÄtits gÄ. Konkreta minnen har bleknat, och associationernas horisonter Àr friare. Ingen realism lÄser tankarna. Finn Malmgren Àr kvar i sin förkrigstid. Raoul Wallenbergs minne riktas framÄt nÀr de nersmÀlta och förbrÀnda formerna fÀrdas tillsammans och i en enda rörelse.
UPPSALAHISTORIA