Ett släktträd av fantasi och fakta
Lars Anderssons nya roman Ljus från ingenstans är en gammaldags släktväv med kyrkboksfakta i varpen, skriver Tore Winqvist.
Foto:
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Stommen är de notiser om födelse, död, giftermål, olyckor och andra data ur kyrkböckerna, som Lars Andersson liksom alla andra släktforskare kan ta fram om sina anförvanter rätt långt tillbaka i tiden, såvida inte dokumenten brunnit eller på annat sätt förstörts. Vissa stycken blir uppräkningar som får en känd Povel Ramel-visa att klinga i bakhuvudet:"God dag på er alla, Karl Nilsson jag heter, en visa vill jag sjunga som jag har skrivit själv". Medan Povels text tar vara på det komiska i bondesamhällets traditionalism och släktkänsla visar Lars Andersson på de allvarliga, ibland tragiska men alltid djupt mänskliga sidorna i denna halvförsvunna värld som vi ändå har så mycket gemensamt med. Och gång på gång djupnar skisserna av dessa människor till fina porträtt av hur de såg ut, hur de betedde sig, vad de kände och vilka deras livs milstolpar var. Det gäller nog framför allt den lilla ettriga men alltmer självständiga och vidsynta Cajsa med hennes två män efter varandra, den ene äldre och den andre yngre än hon själv. Antagligen har Lars Andersson tagit med sitt myller av autentiska bifigurer för att de helt fantasibaserade avsnitten skall framstå som extra trovärdiga. Det lyckas i regel bra, till priset av en hel del s k transportsträckor.
Till trovärdigheten bidrar förstås också Lars Anderssons grundliga förtrogenhet med äldre tiders redskap, arbetsmetoder och grannrelationer. Han är realist i både stora drag och detaljer, sammanfattar väl vad man vet om pest och kolera, skifte och vacciner, skolgång och sockenstämmor, samtidigt som han har intuition för vad som får människor att dras till varann eller glida isär. Han hör till de historiskt inriktade författare som snarare betonar likheterna än skillnaderna mellan olika tiders människor. Sin stil har han däremot anpassat efter stoffet och gett en del ålderdomliga drag, kanske under påverkan av både isländska sagor och folkliga skillingtryck. Hans pastischer på hemmagjorda psalmer är träffsäkra och hans här och var inflikade dialoger på värmländsk dialekt lyhörda och färgstarka utan att för den skull bli svårbegripliga. Någon enstaka gång kostar han på sig en anakronism som då han kallar revolutionsgeneralen Armfelt för Gustav III:s "sidekick".
I Lars Anderssons skildring framstår bönderna som socialt mycket självständiga och långtifrån politiskt vanmäktiga, samtidigt som de är relativt frikostiga och humana gentemot det sakta växande landsbygdsproletariatet. Detta kan nog stämma rätt väl åtminstone vad det centrala Värmland, längs Klarälven, beträffar. Stora delar av romanen handlar om vardagliga försörjningsbestyr men de som bränner till kretsar kring kärlek och familjeband; där ändras den nyktert sakliga tonen ibland till en viss poetisk tyngd.
Och det är nog för att hitta dessa väsentliga och personliga skeenden - som man bara kan ana sig till bland allt det prosaiska man kan veta - som Lars Andersson gett sig i kast med denna krävande kröniköruppgift. En eller ett par fortsättningsdelar lär följa. Alla de som snuddat vid släktforskning känner nog igen sig i fascinationen inför de mer eller mindre främmande öden som döljs bakom namn och årtal.
EN NY BOK
Lars Andersson
Ljus från ingenstans
Albert Bonniers Förlag
Lars Andersson
Ljus från ingenstans
Albert Bonniers Förlag