NĂ€r jag lĂ€ser den nyutkomna antologin Postkolonial feminism kommer jag att tĂ€nka pĂ„ Sonja Ă kessons dikt Vara vit mans slav. Det Ă€r en av de roligaste â och obehagligaste â dikterna jag vet. Ă kesson gör dĂ€r det geniala att hon karikerar en koloniserad inföding, med twisten att den koloniserade infödingen Ă€r en vit hemmafru. DĂ€r talar hon om hur arg den vite mannen blir nĂ€r maten inte stĂ„r pĂ„ bordet nĂ€r han kommer hem frĂ„n jobbet, eller nĂ€r barnen skriker, och hur han fĂ„r sitt âstora Anfallâ nĂ€r han snubblar pĂ„ pjĂ€xorna i hallen. Det Ă€r komiskt, och samtidigt sorgligt. Vara vit mans slav Ă€r skriven lĂ„ngt innan begreppet âpostkolonial feminismâ uppfanns men Ă kesson tycks ha förutspĂ„tt disciplinen. Hon sĂ„g den naturliga kopplingen mellan kolonialism och kvinnoförtryck, hur de tvĂ„ sĂ€tten att disciplinera pĂ„minde om varandra, och sĂ„ gjorde hon slagkraftig poesi av det.
I dag, 50 Ă„r efter att Ă kessons dikt skrevs, Ă€r postkolonial feminism ett vedertaget begrepp. Det vittnar inte minst Tankekrafts nyutkomna antologi med Uppsalaprofessorn Paulina de los Reyes som redaktör om. Projektet Ă€r oerhört ambitiöst: en volym pĂ„ nĂ€stan 400 sidor följd av en till pĂ„ nĂ€stan 300 som kommer nĂ€sta Ă„r. Det handlar med andra ord om att skapa en kanon och till det projektet Ă€r det bara att gratulera. DessvĂ€rre har man gjort misstaget att inte presentera texterna ordentligt; de los Reyes förord Ă€r fluffigt och inte sĂ€rskilt informativt, dessutom saknas Ă„rtal för nĂ€r bidragen skrevs och författarpresentationer. Det Ă€r synd, dĂ„ man pĂ„ sĂ„ sĂ€tt inte lyckas visa texternas historiska betydelse. Varför behövs dĂ„ ett begrepp som postkolonial feminism? Enkelt skulle man kunna förklara det sĂ„ hĂ€r: för att koloniala övergrepp ofta tar misogyna former. EmellanĂ„t gestaltat som att man ârĂ€ddarâ kvinnorna (âvit man rĂ€ddar brun kvinna frĂ„n brun manâ, med Gayatri Spivaks slagkraftiga formulering) och emellanĂ„t som att sjĂ€lva koloniseringsakten Ă€r en sexuell erövring. TĂ€nk till exempel pĂ„ John Donnes klassiska 1600-tals dikt dĂ€r den afrikanska jorden beskrivs som en utstrĂ€ckt kvinnokropp som erövraren âĂ€ntrarâ och dĂ€r koloniseringen beskrivs som en penetrationsakt. Eller tĂ€nk pĂ„ Pocahontas och Dansar med vargar dĂ€r vĂ€gen till ursprungsbefolkningen gĂ„r via kvinnans sköte. Rasismen Ă€r, som de los Reyes skriver, tĂ€tt sammantvinnad med sexualitet och begĂ€r.
Men postkolonial feminism kan ocksĂ„ anvĂ€ndas till en kritik av den samtida rasismen. I dag har det till exempel blivit kutym att tala om muslimernas slöjor som ett âproblemâ. HĂ€r kan den postkoloniala feminismen utgöra ett kraftigt botemedel genom att visa hur den muslimska kvinnan tas som gisslan i en islamofobisk diskurs. Ett annat samtida exempel Ă€r hur Anders Behring Breivik vĂ€ver samman misogyni och rasism i sin syn pĂ„ den vĂ€sterlĂ€ndske mannen. Han beskrivs i Breiviks manifest som âfeminiseradâ av det âdestruktivaâ mĂ„ngkulturella samhĂ€llet. Det finns alltsĂ„ en stor potential att utöva en vital kritik genom den postkoloniala feminismen. Dock Ă€r det ett fĂ€lt under uppbyggnad, och som alla fĂ€lt under uppbyggnad dras den med vissa barnsjukdomar. En sĂ„dan Ă€r att den ofta fastnar i en beklĂ€mmande relativism. NĂ€r jag lĂ€ser antologin hittar jag till exempel ett antal problematiska formuleringar om vĂ„r syn pĂ„ tvĂ„ngsĂ€ktenskap och mĂ„nggifte. Denna sĂ€gs vara ett utslag av âvĂ€sterlĂ€ndsk överhöghetâ. Och visst, det kan den absolut vara, men problemet Ă€r att analyserna i antologin ofta stannar dĂ€r. TvĂ„ngsĂ€ktenskap och mĂ„nggifte Ă€r vedervĂ€rdiga företeelser som mĂ„ste fördömas med full kraft â det Ă€r ingenting man kan relativisera. TĂ€nk till exempel pĂ„ de fattiga regionerna av Pakistan, dĂ€r det finns en tradition av att döttrar som man inte lyckas gifta bort tvingas ingĂ„ Ă€ktenskap med ett trĂ€d eller Koranen. Att i dessa sammanhang relativisera ter sig nĂ€rmast osmakligt.
Och hĂ€ri ligger kanske min frĂ€msta invĂ€ndning mot den postkoloniala feminismen. Den stannar alltför ofta i att plocka sönder den âvita, hegemoniska diskursenâ eller i talet om âintersektionalitetâ. I antologin finns en mĂ€ngd texter som handlar om behovet av att utifrĂ„n kategorierna kön, ras och klass formulera en politisk kritik, men fĂ„ gör det. I stĂ€llet Ă€gnar man sig Ă„t inĂ„tvĂ€nda diskursanalyser av den ickeinkluderande vita medelklassfeminismen. MissförstĂ„ mig inte nu. Detta Ă€r inget försvar för en âgammaldagsâ feminism och intersektionalitet behövs. Jag kan definitivt se ett behov av att kapitalets hĂ€rjningar lĂ€nkas samman med ras- och kvinnoförtryck. Problemet Ă€r bara att intersektionalitet blivit ett intet förpliktigande kodord. SlĂ€ng in ordet i en analys av könsstympning och vips har du svurit dig fri frĂ„n att formulera en universell kritik av patriarkatet. PĂ„ sĂ„ sĂ€tt blir man blind för att det Ă€r samma mekanismer som gör att en rik fylleskalle slĂ„r sin fru pĂ„ Lidingö som att en fattig man frĂ„n Somalia misshandlar sin hustru. Och som kritiker frĂ„n vĂ€nster krĂ€vs det att vi ser detta. Vad jag saknar i antologin Ă€r dĂ€rför en feministisk kritik som Ă€r universell men som samtidigt Ă€r öppen för olikheterna i förtrycksmekanismerna. DĂ€r Ă€r den postkoloniala feminismen inte Ă€nnu.