Ett eko bland andra ekon

Poeten Sara Hallström hanterar bilder och symboler på ett unikt vis, skriver Maria Nyström efter att ha läst diktsamlingen Torg, Korg, Eko.

Foto:

Litteratur2011-01-02 09:01
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Sara Hallström har, nu med sin femte diktsamling Torg, Korg, Eko, gjort sig ett namn som en av våra yngsta mest lovande poeter. En språkmaterialist, här med avhuggna meningar, som om orden fallit bort – i minnesluckor. Men det som gör henne unik är inte hennes språkhantering, snarare hennes bild- och symbolhantering. Bildrik, ibland lite för bildrik.

I Torg, Korg, Eko spelar staden och urbaniseringen en stor roll. Ofta i form av det offentliga som torg, parker, stadsdelar, kvarter och gator. De gemensamma ytorna, som Hallström också kallar dem. Ofta lite bortglömda och fulla av skavanker. Platser som blivit en sorts minne av det förgångna och de människor som tidigare varit där. Som ekon. Ofta i form av statyer eller varför inte inskrapat i bortslängda ”pappersmuggar,/ den lilla nagelns samlade minne, hinnor/ som böjts utan ord, märken av naglar långt/ bortom naglar”

Ett slags vittnesmål om att någon annan satt sitt avtryck där. Kanske en numera död människas men som genom sitt spår fortfarande finns kvar. Ett slags åminnelse av det som en gång gjorde platsen till det den är. Det är som om Hallström ville skrapa på ytan av dessa platser och minnen i ett försök att hitta nycklarna till det som en gång var. Som om hon ville göra sig till en röst, ett vittnesmål av en svunnen tid och för de människorna som ropar genom dikterna om det som en gång. Att inte bli bortglömda. Att minnas det arv vi förvaltar. Ungefär så läser jag Sara Hallströms dikter.

”Nej, vill inte glömma, skulle kunna

Förstå en förövare med det här språket

Om förståelsen skulle vara som en gryning

Upprepad, brottslig, grå, ny

Sittande på golvet i hallen med ord

Som rör sig och tappar trovärdighet

Och skuggan av den som sparar på dem”

Men också med ett budskap om att hitta sin plats i livet och att själv göra ett avtryck i tid och rum, i en annan människa. Om att bli ett eko bland alla andra ekon. I en aldrig sinande rad. Att genom det förflutna också formulera detta här och nu. Men också inse det oundvikliga: hur det förflutna och minnena suddas ut med tidens gång. Som ett delete som oundvikligt följer tidens gång, orden:

”På kyrkogården, ett mönster som i en marsch

Gå, gå snabbare, suddas ut snabbare, utplånar

Texten medan stegen i gruset river upp de krattade raderna

Blyerts över fingrarna och molnen på sidan

Försöker gå bredvid, gången är för smal och för blöt

Kroppen mal Blocket ger vika Damm av papper

eller damm av stenar”

Litteratur

Sara Hallström

Torg, Korg, Eko

Norstedts