En svensk Said om bilden av vÀst
I vĂ€rlden efter mĂ„nlandningar, klonade fĂ„r och it-revolution finns det fortfarande typer som tycker att man helt sonika ska hugga hĂ€nderna av tjuvar och stena Ă€ktenskapsbrytare. Ja, det lĂ„ter inte riktigt klokt, och Ă€r det inte heller. Tack och lov Ă€r de en ringa minoritet. Men tillrĂ€ckligt stor för att stĂ€lla till besvĂ€r för resten av mĂ€nskligheten vars betydligt sundare honnörsord Ă€r mĂ€nskliga rĂ€ttigheter och demokrati.@3a Text:De hĂ€r Ă„sikterna och andra Ă€nnu mycket vĂ€rre förfĂ€ktas av de sĂ„ kallade islamisterna, en politisk ideologi som uppstĂ„tt som en reaktion mot vĂ€stvĂ€rldens dominans efter kolonialismens tidevarv. En viktig ingrediens i detta hopkok av totalitĂ€ra idĂ©er Ă€r occidentalismen, det vill sĂ€ga synen pĂ„ vĂ€st som Den andÂre. Man jĂ€mför det man anser vara bĂ€st i sin egen "mytiska historia" med det sĂ€msta i nutidens Europa.Deras mĂ„l Ă€r en utopi baserad pĂ„ en legendartad uppfattning om det muslimska samhĂ€llet i Arabien pĂ„ 600-talet. NĂ€r islamisterna har fĂ„tt chansen att genomföra sina revolutioner har det dock visat sig blipannkaka av alltihop. Inte sĂ€rskilt konstigt. En förnuftig mĂ€nniska skulle inte ens försöka sig pĂ„ att pĂ„ 2000-talet Ă„terskapa en teokrati som pĂ„stĂ„s ha existerat pĂ„ 600-talet. Förnuft Ă€r dock inget som utmĂ€rker islamismen.Nyligen utkom, med buller och bĂ„ng, en essĂ€samling av Edward Said, FrĂ„n exilen. Det blev stora uppslag i alla tidningar. Det förtjĂ€nar han. I sin banbrytare Orientalism analyserar han bilden av öst i vĂ€st och hur den legitimerat ekonomisk och politisk underordning. FĂ„ har dock brytt sig om att vĂ„r svenske Said, ja, jag vĂ„gar faktiskt kalla honom sĂ„, för inte sĂ„ lĂ€nge sedan slĂ€ppte sin bok Occidentalism. Den Ă€r inte, som man lĂ€tt kan förledas att tro, en replik till Said. Det Ă€r tvĂ€rtom ett viktigt komplement. Fazlhashemi, docent och lektor i idĂ©historia vid UmeĂ„ universitet, analyserar bilden av vĂ€st i öst och hur den anvĂ€nds ideologiskt. VĂ€sterlandet har i österlĂ€nningarnas ögon pendlat frĂ„n ideal pĂ„ 1800-talet till skrĂ€ckexempel pĂ„ 1900-talet.Men det som Ă€r mest spĂ€nnande med Fazlhashemi Ă€r inte occidentalismens historia och den i och för sig nyttiga analysen av islamismens uppgĂ„ng och fall. Det Ă€r i de sista kapitlen dĂ„ han kommer in pĂ„ "postislamismen", de nya intellektuella trenderna i denmuslimska vĂ€rlden, som han blir riktigt angelĂ€gen. Han ger oss en ovĂ€rderlig inblick i den diskussion som förs bland en rad framstĂ„ende nutida liberala och modernistiska tĂ€nkare som ligger lĂ„ngt borta frĂ„n occidentalismens dikotomiska vĂ€rldsbild.Fazlhashemi visar en vĂ€g bortom valet mellan de tvĂ„ m:en  Mecka och modernitet. Det gĂ„r att bejaka moderniteten och behĂ„lla sin muslimska identitet. Man slipper vara antingen en zelotisk "helig krigare"i omöjlig kamp mot tidens gĂ„ng eller en harmlös men irrelevant kvarleva frĂ„n det förmoderna, ja en anakronism. Postislamisterna menar att det enda sĂ€ttet som islam kan överleva och behĂ„lla sin relevans i framtiden Ă€r genom att reduceras till en andlig relation mellan mĂ€nniska och Gud.@3a Text:De viktigaste av dessa nytĂ€nkare Ă€r iranierna Abdolkarim Soroush och Shabestari, samt egyptiern Abu Zayd. Postislamisterna hĂ€vdar till skillnad frĂ„n islamisterna att moderniteten inte Ă€r "vĂ€sterlĂ€ndsk" till sin natur, utan universell. De framhĂ„ller ocksĂ„ att det inte rĂ€cker med att ta till sig modernitetens yttre attribut som teknik och vetenskap. Man mĂ„ste Ă€ven anamma de normer och vĂ€rderingar  som mĂ€nskliga rĂ€ttigheter, medborgerliga fri- och rĂ€ttigheter, sekularism och demokrati som omistliga bestĂ„ndsdelar i det moderna.Ett vĂ€xande antal muslimska intellektuella vĂ€rlden över Ă€r engagerade i en nytolkning av islam, en kritisk granskning av Koranen och traditionerna. Fazlhashemi har gjort en stor gĂ€rning genom att introducera denna utveckling för svenska lĂ€sare. Hans bok Ă€r ett mĂ„ste för alla som brottas med frĂ„gestĂ€llningar om hur islam ska integreras i Europa och bli en religion bland andra i ett modernt, demokratiskt och sekulĂ€rt samhĂ€lle.
Det hĂ€r Ă€r en recension. Ă
sikterna i texten Àr skribentens egna.
Mohammad Fazlhashemi|Occidentalism - idéer om vÀst och modernitet bland muslimska tÀnkare (Studentlitteratur)