En mÀstares portrÀttkonst
EN NY BOK. LĂ„ngt ifrĂ„n alla konstnĂ€rer med visuella medier som sina verktyg Ă€ger dessutom förmĂ„gan att formulera sig verbalt. Skulptören, mĂ„laren och tecknaren Bror Hjorth (1894Â1968) var i det avseendet ett lysande undantag. I sin bok Mitt liv i konsten (1967) har Hjorth lĂ€mnat ett vĂ€lformulerat och informativt vittnesbörd om sin utveckling som konstnĂ€r, sin estetiska hĂ„llning och sitt förhĂ„llningssĂ€tt till konsten över huvud taget.Som introduktion till konstnĂ€rskapet Ă€r hans bok oövertrĂ€ffad. Men flera författare har senare givit sina bidrag till bilden av Bror Hjorth. Senast i raden Ă€r det professor emeritus Teddy Brunius, vĂ€lkĂ€nd för denna sidas lĂ€sare för sina lĂ€rda och lĂ€svĂ€rda artiklar.Den bok som Brunius i dagarna före jul ger ut har titeln Bror Hjorth och hans teckningar och pryds pĂ„ omslagt av ett av de suverĂ€na djurportrĂ€tt som bĂ€r den Hjorthska signaturen. Av bokens cirka 150 sidor upptas sedan merparten av ett rikt urval av andra teckningar av Bror Hjorth.Att djurstudierna  huvudsakligen vilda djur i fĂ„ngenskap som konstnĂ€ren iakttog pĂ„ zoo  dominerar Ă€r som sig bör. Ingen annan-stans nĂ„dde vĂ€l Bror Hjorths blick sĂ„ lĂ„ngt och djupt som i studiet av djuren. Dessa mycket vĂ€lkomponerade bilder av tigrar och lejon med iakttagen balans mellan konturens lĂ€tthet och mer betonade partier Ă€r veritabla "personportÂrĂ€tt". Den vĂ€ldiga lejonhannen med sin imponerande man ser pĂ„ oss med genomtrĂ€ngande blick. Den vĂ€ntande lejoninnan Ă€r tecknad med skulptören Hjorths absoluta kĂ€nsla för volym. Det avslappnade, lugnt sovande lejonet med tassarna prydligt hoplagda pĂ„ alla kattdjurs vis eller den blixtsnabbt rörelseberedda tigern med blicken fĂ€st vid ett föremĂ„l som det mĂ€nskliga ögat inte förmĂ„r uppfatta; alla Ă€r de pĂ„ nĂ„got sĂ€tt individer, sedda av en konstnĂ€r som i mötena med dessa medvarelser kĂ€nde en sĂ„ stark identifikation att man med fog kan beteckna teckningarna som ett slags sjĂ€lvportÂrĂ€tt. Om det var det akademiska Uppsalas oginhet eller borgarstadens brackighet som frĂ€mst utgjorde konstnĂ€rens fĂ€ngelsegaller mĂ„ vara osagt. Tydlig Ă€r i varje fall identifikationen med och empatin för motiven. Ăven om dessa bilder givetvis ocksĂ„ och kanske frĂ€mst har sitt egenvĂ€rde som exempel pĂ„ en skicklig tecknares mĂ€sterskap.@3a Text:Hjorth blev ju ocksĂ„ professor i just teckning vid Konsthögskolan i Stockholm, dĂ€r han under tio Ă„rs tid undervisade nĂ„gra av Sveriges blivande konstnĂ€rer. Det Ă€r Ă€ven denna gĂ€rning som ligger bakom Bror Hjorths Hus stipendium till unga tecknare vid landets konsthögskolor.Medan djurportrĂ€tten Ă€r den ena tyngdpunkten i Bror Hjorths teckningskonst Ă€r hans personportrĂ€tt i gĂ€ngse mening den andra. En alldeles sĂ€rskild stĂ€llning intar bland dessa sonen Ole. OcksĂ„ i dessa bilder visar Hjorth sin suverĂ€nitet som tecknare med en osviklig kĂ€nsla för linjens volymskapande effekt i kombination med en nĂ€stan mĂ„lerisk förmĂ„ga att utnyttja blyertsens svĂ€rta för markeringar och fördrivningar. Dessutom Ă€r dessa studier, liksom nĂ„gra likvĂ€rdiga av bĂ„de mĂ€n och kvinnor, exempel pĂ„ konstnĂ€rens insikter nĂ€r det gĂ€llde mĂ€nskligt psyke. Den bildade och belĂ€ste Bror Hjorth var betydligt mer Ă€n den primitivist man ibland tenderar att reducera honom till. NĂ„gra miljöskildringar frĂ„n Uppsala och Uppland Ă€ger en liknande ledighet i linjeföringen. Svagast som tecknare Ă€r han nĂ€r han söker utföra bilderna pĂ„ bekostnad av linjens egen tillrĂ€ckliga förmĂ„ga att skapa volym och massa. I nĂ„gra av dem blir resultatet habilt och platt. Men dessa bilder utgör ett litet undantag frĂ„n majoriteten i bokens generösa urval.SĂ„ lĂ„ngt lever den nya boken alltsĂ„ mer Ă€n vĂ€l upp till sin titel. NĂ€r det kommer till Teddy Brunius text blir det hela mer problematiskt. Om det Ă€r det begrĂ€nsade utrymmet eller andra skĂ€l som ligger bakom textens utformning Ă€r obekant. Men Brunius har uppenbarligen valt att ta fasta pĂ„ titelns försÂta led, satt papperet i skrivmaskinen och öst ur sitt stora kunnande utan att Ă€gna sĂ€rskilt mycket tid Ă„t disposition eller struktur. Det innebĂ€r en blandning av stort och smĂ„tt, centralt och perifert. Anekdoter ur tecknarens liv varvas med författarens egna minnen av möten med Hjorth i Uppsala. Relativt utförliga redovisningar av vissa konstverks tillkomsthistoria (altartavlan i Salabackekyrkan, NĂ€ckens polska vid Centralstationen) och en och annan konsthistorisk analys blandas med detaljer om Hjorths arbetssĂ€tt, karaktĂ€ristiker av enskilda verk och till sist ett par sidor om det som skulle vara bokens huvudinnehĂ„ll: teckningarna. Kort sagt: en summeringav ett konstnĂ€rskap med en och annan trĂ€ffsĂ€ker karaktĂ€ristik. Men knappast en text om Bror Hjorths speciella teckningskonst.Ett curriculum vitae sammanstĂ€llt av Mattias Enström vid Bror Hjorths Hus avslutar boken, vars största vĂ€rde nog mĂ„ste sĂ€gas vara det förnĂ€mliga bildmaterialet.
Det hĂ€r Ă€r en recension. Ă
sikterna i texten Àr skribentens egna.
Bror Hjorth och hans teckningar av Teddy Brunius|(Carlssons)