En höjdpunkt i vårutgivningen

Juli Zehs "Stopptid" är ett ödesdrama om vad som är lögn eller sanning. Det är en diktare av det riktigt stora formatet som kommer till tals, skriver Bo-Ingvar Kollberg.

illustration

illustration

Foto: Maria Westholm

Litteratur2014-04-06 07:30
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det spännande stoffet och den täta atmosfären, bägge delarna förmedlade av en virtuos inom romankonsten, gör Juli Zehs berättelse ”Stopptid” till en av höjdpunkterna i vårutgivningen. Författaren själv står i främsta ledet bland författarna i vårt södra grannland Tyskland. Hon deltar flitigt i samhällsdebatten med många intelligenta inlägg.

I ”Corpus Delicti”, som kom för några år sedan på svenska, behandlas vår tids idealisering av fysiska företräden och kroppskult. I den oproblematiska hyllningen av det friska och starka hittar Juli Zeh spår tillbaka till 1930-talets bruna förflutna. Nyligen stod hon i spetsen för en omfattande författarprotest mot övervakningen av datatrafiken.

Hennes nya bok på svenska har verkligheten och frågan om hur vi handskas med den som tema. Hon hjälper läsaren till rätta genom att placera ett stödben i thrillergenren. Men också i övrigt använder hon sina yrkesmässiga kunskaper från juridikens och brottmålens värld. Utgångspunkten är att det mesta i livet är partsinlagor, som bygger på tolkningar. Händelser beskrivs och friseras för att tjäna ett visst ändamål eller uppnå ett speciellt syfte.

Vad som är lögn eller sanning blir ofta en förhandlingsfråga. Eller avgörs av perspektivet eller synvinkeln. Romanen utspelas på kanarieön Lanzarote och skildrar några människor verksamma inom upplevelsebranschen. De tar emot turister som vill lära sig eller bättra på sina kunskaper att dyka. Det som börjar med att två gäster anländer för att få dyklektioner övergår efter hand till en brutal maktkamp och ett drama på liv och död.

Juli Zeh berättar fängslande, på det sätt som bara hon är mäktig, om ett samspel där turerna styrs lika mycket av känslor på ett omedvetet plan som av rationella överväganden. Hon har en särskild blick för sådant som brukar kallas att utmana faran. Det karga vulkanlandskapet på ön hjälper till. Liksom vistelserna utanför stränderna långt under vattenytan. Såväl de bägge gästerna, en författare och en skådespelare, som dykinstruktören och hans väninna blir efter hand alla lika delaktiga i det intrikata spelet.

Vem som är bödel eller offer, vem voyeur eller masochist, hur mycket bevänt det är med viljans frihet tillsammans med frågorna om skuld och ansvar överlämnas till slut åt läsaren att avgöra. I samband med nedstigningen till ett vrak på 100 meters djup frammanas klaustrofobiska känslor, som man för litteraturen inte trodde var möjligt. Juli Zeh har uttrycksmedlen helt i sin hand. Hon är en diktare av det riktigt stora formatet.

Litteratur

Juli Zeh
Stopptid
Övers. Christine Bredenkamp
Weyler