En berÀttelse om förslösade möjligheter

En bok av Per Odensten fĂ„r nog sĂ€gas vara en sĂ€llspord men kĂ€rkommen litterĂ€r hĂ€ndelse. Sedan debuten med Gheel 1981 har han bara gett ut en diktsamling, VĂĄclav Havel och tystnaden 1983 och ytterligare en roman, En lampa som gör mörker 1999. Det Ă€r dĂ€rför inte utan en viss iver, och heller inte utan en hel del förvĂ€ntningar, som man öppnar hans tredje roman, den i dag utgivna VĂ€nterskans flykt.Handlingen utspelar sig i den viktorianska epokens Boston, och tar sin början i den amerikanska poeten Emily Dickinsons förĂ€ldrahem, dĂ€r hon avled 1886 efter ett sĂ€rdeles till-bakadraget liv. Under sin sista tid i livet omprövar hon, i Odenstens bok, bevekelsegrunden för hela sin existens, nĂ€r hon plötsligt drar sig till minnes en ung tjĂ€nsteflicka som vistats en kort tid i huset, och som hon tycker liknar henne sjĂ€lv som ung.Hon tar reda pĂ„ att flickan heter Abigail och att hon levde i en liknande sjĂ€lvvald avskildhet som Dickinson sjĂ€lv. Hon arbetade i hemmet som strykerska, tillsammans med sin mor, tvĂ€tterskan. En dag hyrde modern emellertid ut ett rum till en underofficer. I hans packning fanns en lĂ„da full med böcker som Abigail inte kunde lĂ„ta bli att öppna. Kort efter att mannen givit sig av igen föddes ett barn i huset, och en tid senare försvann Abigail spĂ„rlöst. Är det ett brott som ligger bakom, eller fick hon bara nog av sin isolering och gav sig ut i vĂ€rlden ...?TjĂ€nsteflickans gĂ„tfulla öde fĂ„r Emily Dickinson att fördröja det som hon kallar sitt lĂ„ngsamma döende och skriva en berĂ€ttelse om flickan, en berĂ€ttelse som samtidigt kommer att handla om hennes eget liv.VĂ€ntandet som livsstilMed utgĂ„ngspunkt i verkliga hĂ€ndelser och omstĂ€ndigheter i Emily Dickinsons liv har Per Odensten skrivit en roman om tvĂ„ kvinnor för vilka valet att avstĂ„, att avsĂ€ga sig alla ansprĂ„k pĂ„ livet, Ă€r det enda sĂ€ttet de kan fĂ„ nĂ„gon makt över sin tillvaro, och för vilka den enda friheten som stĂ„r till buds finns i den kravlösa instĂ€ngdheten mellan hemmets vĂ€ggar. Det Ă€r en berĂ€ttelse om förslösade möjligheter, vĂ€ntandet som livsstil, och om de fĂ€ngelser som vi skapar i vĂ„ra egna huvuden.Men det Ă€r ocksĂ„ en patosfylld, om Ă€n förvĂ„nande enkel och konventionell, berĂ€ttelse om kvinnors utsatthet och brist pĂ„ valmöjligheter i ett mansstyrt samhĂ€lle.En förstenad vĂ€nterskaI Abigails mors gestalt hittar man Ă€nnu en förstenad vĂ€nterska, tĂ„lig och ansprĂ„kslös, "som om kroppen (och livet) egentligen inte var hennes, utan bara nĂ„got som andra gav henne", och i det sista kapitlet vidgas perspektivet Ă€n mer, dĂ„ Emily Dickinson övervĂ€ldigas av en plötslig sorg och medkĂ€nsla "med sig sjĂ€lv, med alla unga kvinnor".Per Odensten ger tvivelsutan en engagerad, stundom lidelsefull, beskrivning av det förtryck i det viktorianska samhĂ€llet som kanske strĂ€cker sig in i vĂ„r tid. Samtidigt förblir man gans-ka oberörd av Abigails kval. Trots att hon utges för att vara udda och avvikande belastas gestaltningen av Ă„tskilliga besvĂ€rande klichĂ©er — frĂ„n de ungflicksaktiga, nyfikna funderingarna kring den egna kroppens outforskade möjligheter, till det maniska skrubbandet med grovborste i kallt vatten efter det obligatoriska sexuella övergreppet.Det finns utan tvekan de som har skildrat komplexiteten i unga kvinnors situation med större inlevelse och förstĂ„else Ă€n Per Odensten. VĂ€nterskans flykt har i alla hĂ€ndelser inte mycket nytt att tillföra den berĂ€ttelse om kvinnlig instĂ€ngdhet, utsatthet och frustration som började skrivas lĂ„ngt före Emily Dickinsons tid.Intressantast blir boken nĂ€r Odensten avlĂ€gsnar sig frĂ„n den feministiska tematiken och fördjupar sig i det psykologiska dramats nyanser. I synnerhet det lĂ„gmĂ€lda, laddade triangeldramat mellan modern, dottern och den manlige hyresgĂ€sten Ă€r lyhört och skickligt genomfört.SprĂ„kligt sett mĂ€rks en flagrant skillnad mellan Emily Dickinsons abstrakt poetiska och sensuellt böljande sidor, och Abigails enklare, mer avskalade och konkreta kapitel. Stilskiftningarna Ă„terger pĂ„ ett lyckat sĂ€tt karaktĂ€rernas sĂ€rdrag och positioner i samhĂ€llet, men tonen i de inre monologerna dĂ€r Abigail analyserar sig sjĂ€lv och sina valmöjligheter kĂ€nns ofta onödigt för-numstig och övertydlig: "Jag mĂ„ste lĂ€ra mig lita pĂ„ mig sjĂ€lv och mĂ€nniskorna igen. Annars skulle det som hĂ€nt kunna skada mig förlivet."Patos och engagemangInvĂ€ndningarna till trots Ă€r VĂ€nterskans flykt Ă€ndĂ„ en vacker och finstĂ€md bok, genomströmmad av patos och högstĂ€mt engagemang. Oreserverat tar den stĂ€llning för individens absoluta okrĂ€nkbarhet och hennes skyldighet att söka upp livet och hĂ€nge sig Ă„t det, var det Ă€n mĂ„ gömma sig.

Litteratur2004-03-01 00:00
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.
NULL
Per Odensten|VĂ€nterskans flykt (Norstedts, cirkapris inb 269 kr)