Dystopi om vÄr samtid

Titeln pĂ„ Kjell Espmarks höstbok Ă€r vĂ€lvald, exakt: Motvilliga historier Ă€r en bok bestĂ„ende av 15 korta texter som bara motvilligt lĂ„ter sig dechiffreras. Till formen 15 brev, skrivna till en tĂ€nkt psykiater av ett antal individer som ser sig nöd­sakade att vĂ€lja denna utvĂ€g, den enda Ă„terstĂ„ende, ur ett omöjligt dilemma. Det Ă€r brev skrivna med reservation. Brev innehĂ„llande historier som med skĂ€l kan beskrivas som just motvilliga, Ă„tminstone om vi talar om sannolikhet, verklighetsförankring oh logik. Texter formulerade av livshaverister som förlorat sig sjĂ€lva, sin verklighetskontakt och i vissa fall sitt förnuft.ÄndĂ„ Ă€r denna beskrivning, hur korrekt den Ă€n kan tyckas vara ur ett perspektiv, lĂ„ngt ifrĂ„n uttömmande eller ens sĂ€rskilt relevant. Kanske Ă€r det i sjĂ€lva verket en enda person som skriver breven, och kanske Ă€r adressaten inte alls en psykiater utan brevskrivaren sjĂ€lv. Endast motvilligt lĂ„ter sig berĂ€ttelserna karaktĂ€riseras som rimliga utsagor om de skrivandes villkor och livssituation.Som lĂ€sare tvingas jag Ă€ndĂ„ att gĂ„ med pĂ„ berĂ€ttelsernas förutsĂ€ttning. DĂ€r Ă€r sjuksköterskan som i lottdragning blir den som slutgiltigt ska befria vĂ„rden frĂ„n en överĂ„rig, besvĂ€rlig patient som vĂ€grar att anpassa sig och dö. DĂ€r Ă€r mannen som inte förmĂ„r slĂ€ppa drömmen om den gamla gĂ„rden som han vill renovera varsamt, tills naturen och utvecklingen blir honom övermĂ€ktiga.I novellen Forskaren fĂ„r huvudpersonen finna sig i att förlora sin integritet och identitet nĂ€r sjĂ€lva berĂ€ttelsen tar över hans liv. Flera andra texter handlar ytterst om denna identitetsförlust. NĂ„gon blir bestulen pĂ„ sitt ansikte, en annan förlorar sjĂ€lva livsrummet och sina medmĂ€nniskor. I FĂ€rgsprĂ„k dras konstnĂ€ren sjĂ€lv rent fysiskt in i den mĂ„lning han just fĂ€rdigstĂ€llt. En svindlande historia handlar om en individs fruktlösa försök att Ă„terstĂ€lla en rubbad vĂ€rldsordning.Tid, rum, identitet och logik sĂ€tts ur spel mer eller mindre tydligt i Kjell Espmarks berĂ€ttelser. Genom att steg för steg nĂ€stan omĂ€rkligt vrida berĂ€ttelsernas logik och lagar förvandlar han det som först verkar helt normalt och sannolikt till groteskerier, absurditeter, sjuka fantasier med orimliga konsekvenser. Inte ens döden Ă€r lĂ€ngre en sĂ€ker grĂ€ns nĂ€r den avlidne tillĂ„ts Ă„tervĂ€nda till sitt eget jag i berĂ€ttelsen Tecknen.Det rör sig om en karikatyrens estetik nĂ€r Espmark sĂ„ skickligt tar pulsen pĂ„ vĂ„r samtid. För som samtidsbilder förvridna till sina orimliga konsekvenser lĂ€ser jag hans texter. Och som den goda karikatyren sĂ€tter fokus pĂ„ karaktĂ€ristika hos den eller det avbildade, gör Espmarks stilkonst detsamma. Som lĂ€sare drivs man hela tiden vidare, trots alla orimligheter, övertygad om att man har att göra med en originell, klarsynt och skickligt komponerad berĂ€ttelse som ytterst handlar om oss sjĂ€lva och vĂ„r samtid.Det Ă€r ingen ljus bild som vĂ€xer fram ur Espmarks samtidsskildring. ÄndĂ„ tycker man sig möjligen ana en liten ljuspunkt nĂ€r författaren i novellen Tecknen lĂ„ter brevskrivaren formulera en försiktig förhoppning: "Du rörde vid mig. Det Ă€r den fasta punkten i min tillvaro."Inte mycket, kan det tyckas, i en dystopi sĂ„ iskallt avslöjande som denna.

Litteratur2006-11-14 00:00
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.
NULL
Motvilliga historier av Kjell Espmark|Norstedts