âJag skĂ€ms över min hy
Jag skÀms över min fotsvett
Jag skÀms över min dÄliga kondition
Jag skĂ€ms över att jag lĂ€ser lĂ„ngsamtâ
I Dantes gudomliga komedi hamnar den som irrat bort sig pÄ sin levnads vandring förr eller senare i skÀrselden. Och i dramatikern Erik Holmströms hyllade och satiriska uppdatering frÄn 2012 Àr det dÀr som mÀnniskor skÀms. SkÀms för allt, men mest för att de inte har arbetat, inte anstrÀngt sig, levt pÄ bidrag, haft dÄligt med pengar. Ledsagare genom helvetets kretsar Àr ingen mindre Àn arbetslinjens moderna fader Sven-Otto Littorin.
Men vad sĂ€ger han nu? âJag kommer inte att göra ett knop jobbmĂ€ssigt om jag kan lĂ„ta bli.â Passagen dĂ€r den tidigare arbetsmarknadsministern förklarar sin nya syn pĂ„ lönearbete utgör en av mĂ„nga obetalbara scener i Roland Paulsens nya bok âVi bara lyder â en berĂ€ttelse om arbetsförmedlingenâ. I en annan stĂ„r myndighetens numera avsatta generaldirektör Angeles Bermudez Svanqvist pĂ„ Sturebadet och förtrollar honom â Paulsen, som sedan boken âArbetssamhĂ€lletâ frĂ„n 2010 gjort sig kĂ€nd som arbetskritikens kanske frĂ€msta apostel i Sverige.
I glappet som uppstĂ„r mellan disputationen i Uppsala och en forskartjĂ€nst i Lund beger sig Roland Paulsen sĂ„ till arbetsförmedlingen â dĂ€r denne sociolog för att stĂ„ till arbetsmarknadens förfogande förvĂ€ntas söka lektorat i teoretisk fysik, materialmekanik eller andra Ă€mnen dĂ€r behörighet av naturligt skĂ€l, tja... saknas.
âVi bara lyderâ Ă€r en studie av sĂ„ kallad funktionell dumhet, det vill sĂ€ga âett okritiskt förhĂ„llningssĂ€tt som förbĂ€ttrar produktivitetenâ.
Och av nÄgon anledning tycks arbetsförmedlingen vara en sÀrskilt lÀmplig plats för uppgiften; en plats dÀr lydnad rÄder och dÀr de anstÀllda lÄter bli att stÀlla frÄgor kring mening, mÄl och rimlighet. Genom ett slags Wallraff light tecknar Paulsen sÄ en lÄgmÀld och surrealistisk bild av tillvaron pÄ en av Sveriges mest impopulÀra myndigheter, dÀr mÀnniskor varje dag tycks fatta beslut de inte tror pÄ.
I ett fint dramaturgiskt grepp vĂ€ver Paulsen ocksĂ„ in scener frĂ„n sin egen familjs arbetarhistoria.Det Ă€r rörande att lĂ€sa hur hans pappa efter en lĂ„ng tids arbetslöshet fĂ„r chans pĂ„ en kockutbildning â och barnen fĂ„r tillbaka sina förĂ€ldrar: âPĂ„ kvĂ€llen lagades det mat i hemmet. Ny luft var i omlopp, en ny tid i annalkande.â
LikasĂ„ Ă€r det bottenlöst sorgligt att Ă€ven drömjobbet kan leda till inflammerade muskelfĂ€sten, trasig rygg och havererat privatliv. MĂ„nga hĂ€vdar i dag att de jobbar jĂ€mt, men som Paulsen pĂ„pekar Ă€r det en viss skillnad pĂ„ att tillbringa femton timmar i ett restaurangkök och pĂ„ att dras med bakgrundstankar kring âhuruvida Platon eller Xenofon gav det mest realistiska portrĂ€ttet av Sokratesâ.
Till slut blir klyftan mellan arbete och arbete för stor för att författaren ens ska vilja berÀtta för sina förÀldrar vad han sysslar med pÄ dagarna. För medan vissa har jobb som Àr sÄ abstrakta att de knappt lÄter sig beskrivas, sÄ betalar andra konkret och kontinuerligt för arbetslivet med sina kroppar.
I författarens familj har ingen hamnat i den fasade fas 3; hÀr Àr det istÀllet lönearbetets innanförskap som tagit ut sin rÀtt, och det i en tillvaro som trots allt Àr att föredra framför mer eller mindre kafkaeska ÄtgÀrdsprogram. Men, frÄgar Paulsen i en mening som ensam kan sammanfatta bokens djupt kÀnda credo, och som skÀr rakt igenom bÄde lÀsaren och samtiden:
âHur kunde vi nĂ„gonsin gĂ„ med pĂ„ att förvĂ€nta oss sĂ„ lite av livet?â