Drömmen om levande stadskÀrna

Ola Anderssons bok om stadsplanering och arkitektur, Vykort frÄn Utopia, bör lÀsas av mÄnga. Inte minst av vÄra politiker, tycker Rikard Ekholm.

Foto: Pelle Johansson/arkiv

Litteratur2012-06-09 15:20
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

”Vi fortsĂ€tter att bygga en stad som inte alls motsvarar vĂ„ra behov”, skriver Ola Andersson i förordet till sin egen bok Vykort frĂ„n Utopia. I boken förs en mycket viktig diskussion om vĂ„rt offentliga rum, stadsplaneringen och arkitekturen. Betoningen ligger pĂ„ Stockholm. Det hĂ€r Ă€r en angelĂ€gen historia. Anledningen Ă€r, som Andersson sjĂ€lv skriver: ”Det finns fĂ„ böcker som försöker dra nĂ„gra slutsatser av det vi vet om Stockholm. Denna bok Ă€r ett försök att göra just det.” Anderssons syfte Ă€r visa att den modernistiska stadsplaneringen har lett till allvarliga samhĂ€llsproblem som segregation och skyhöga priser pĂ„ bostĂ€der och lokaler i Stockholms innerstad. Stockholm har varit unikt ? ingen annanstans har de modernistiska dogmerna tillĂ€mpats sĂ„ nitiskt och genomgĂ„ende.

AmbitionsnivÄn Àr hög, tonen ledig och samtidigt problematiserande. HÀr upplyses vi om, bland mycket annat, ett mÀrkligt tjÀnstemannastyre. I juni 1952 framlades Generalplan för Stockholm, det första helhetsgreppet för Stockholm pÄ 70 Är. Planen ansÄgs sÄ omfattande att den aldrig togs upp i stadsfullmÀktige. Beslutet om dess genomförande togs dÀrför obehagligt nog utan beslut i en demokratiskt vald församling. Den planen Àr den grund som Stockholm stÄr pÄ i dag.

Men vad innebÀr dÄ modernistisk stadsplanering, Àr den entydig och sammanhÄllen i sin vision och sitt mÄl? Den modernistiska stadsplaneringens historia förankras i filosofen Thomas Mores avhandling Utopia frÄn början av 1500-talet. NÀr More och andra plÀderar för provisoriska utopier, en planering med rimliga delmÄl, som varje kommande generation sedan kan förbÀttra och fortsÀtta utforma, tillkom det moderna Stockholm pÄ ett annat och vÀsentligt annorlunda sÀtt: i Stockholm planerades allt en gÄng för alla. NÄgon löpande diskussion om stadens framvÀxt, sÄg makthavarna ingen anledning att ta. Maktens mÀn hade bestÀmt sig för hur staden skulle se ut, och sÄ fick det ocksÄ bli.

Den mer explicita grunden för dagens Stockholm Ă„terfinns i en syn hos en sammanslutning av det tidigare 1900-talets ledande internationella modernistiska arkitekter: stadens delar och funktioner ska separeras. Tanken var att skilja bostad, arbete, rekreation och trafik frĂ„n varandra. Men i stĂ€llet för att lösa problem skapade denna modell nya problem, och detta insĂ„g samma arkitekter i slutet av 1950-talet (men alltsĂ„ inte Stockholms egna stadsplanerare). I stĂ€llet för ett levande stadsliv, ett myller av mĂ€nniskor, med möten och samtal – vilket historiskt sett har varit stadens funktion – blev den modernistiska helhetslösningen i stĂ€llet en segregerad stad, dĂ€r kvantitet och fĂ€rdigförpackade lösningar realiserades pĂ„ bekostnad av vad man kan kalla en kollektiv levnadskonst.

Bristen pĂ„ dynamik blev resultatet i det modernistiska stadsbyggnadsprojektet dĂ€r stora, fyrkantiga, grĂ„a lösningar blev ”lösningen”. En talande parallell dras mellan Stockholms södra ytterstad och Malmö. DĂ€r bor lika mĂ„nga, en kvarts miljon. Men nĂ€r Malmö har opera, konsthall, högskola, stadsteater, konserthus med egen symfoniorkester, har Stockholms södra ytterstad pizzeria, livsmedelsbutik, ett permanent nedlĂ€ggningshotat bibliotek samt en rad köpcentrum. HĂ€r kan man Ă€ven dra en parallell till Uppsala, dĂ€r den moderna konsthallen och symfoniorkestern lyser med sin frĂ„nvaro, medan antalet gallerior ökar Ă„rligen.

Ett problem som Andersson lokaliserar Ă€r de dyra lokalerna och lĂ€genheterna i Stockholms innerstad. Det innebĂ€r, menar han, att nya idĂ©er och nya sĂ€tt att tĂ€nka blir starkt begrĂ€nsade. Andersson skriver: ”Det finns inte lĂ€ngre nĂ„gra underutnyttjade delar av innerstaden dĂ€r medborgare med smĂ„ resurser kan bo medan de prövar nya idĂ©er eller startar verksamheter. LĂ„ngsamt men effektivt knuffas allt som inte har med kvalificerad tjĂ€nsteproduktion eller exklusiv handel ut frĂ„n innerstaden.” Drömmen om vĂ„r huvudstad som ett kreativt centrum tycks alltsĂ„ vara ett minne blott. Malmö och Göteborg framstĂ„r mer Ă€n nĂ„gonsin tidigare som vĂ€rdiga konkurrenter till Stockholm. Uppsala nĂ€mns talade nog inte. Det hade varit spĂ€nnande att ta del av Anderssons syn pĂ„ Sveriges senaste storstad. Uppsalas stadskĂ€rna runt Stora torget Ă€r i stort ett lika modernistiskt projekt som nĂ„got av dem som nĂ€mns i Vykort frĂ„n Utopia.

Ola Andersson Ă€r ganska dystopisk. I sina tvĂ„ avslutande kapitel kommer en gnutta ljus och han berĂ€ttar hur han sjĂ€lv ser pĂ„ ett Stockholm som löst sina problem. Han beskriver en dynamisk stad, med slingrande gator, smĂ„butiker och spĂ€nnande möten. Hans dröm Ă€r vacker och lockande, han avslutar: ”Det Ă€r inte ens en dröm. Det Ă€r sĂ„ hĂ€r stĂ€der ser ut. Dessa gator finns inte bara i Europa utan ocksĂ„ i Stockholm. Precis sĂ„ hĂ€r ser de attraktiva stadsdelarna i Stockholm redan ut. Men de Ă€r fĂ„ och det urbana omrĂ„det begrĂ€nsat. [...] De som inte Ă€r miljonĂ€rer och saknar kontakter Ă€r fördrivna till en stadslös storstad utan gator dĂ€r utbyte av tankar, idĂ©er, varor och tjĂ€nster inte kan bli annat Ă€n torftigt.”

Ola Anderssons bok ska lĂ€sas av alla dem som pĂ„ olika sĂ€tt verkligen vill vara med och pĂ„verka vĂ„r stadsplanering. Jag hoppas att vĂ„ra politiker som planerar vĂ„r stad lĂ€ser den – nu.

Litteratur

Ola Andersson

Vykort frÄn Utopia

Dokument Press