I den spanske dramatikern Federico García Lorcas pjäs Blodsbröllop är det inte kärleken, utan hämnden, som firar den slutgiltiga segern. Brudgummen ger sig ut på jakt och hinner sedermera i fatt Bruden som flytt från bröllopet och sprungit till skogs med sin före detta älskare. Bredvid den försmådde Brudgummen hörs Dödens tassande steg och den vita brudklänningen bestänks tillsist av det blinda hedersvåldets blod.
I sin nya diktsamling tar Hanna Nordenhök avstamp i Lorcas våldsamt dramatiska universum, närmare bestämt ur pjäser na Blodsbröllop, Bernardas hus, Yerma och Fröken Rosita, samt ur diktsviten Zigenarballader.
Nordenhöks text består av läsningar, lån och stölder ur dessa verk. Att försöka omvandla pjästext till poesi kan tyckas som en besvärlig uppgift, men ska man ändå ge sig på att göra det är Lorca ett smart val, som mer än intrig bygger sina pjäser på metaforik och poetiska stämningslägen.
Och Nordenhök har skapat ett egensinnigt och självständigt diktverk av sina Lorcaläsningar. Hon skriver fram den patriarkala världen, genomsyrad av våld och heder, kvalmig och tryckande under den ständigt gassande andalusiska solen.
Hon lyckas också transkribera de stora dramatiska åtbörderna till en form av språkligt teatrala gester. Nordenhök använder sig av ett slags dramatiskt berättande, men i poesins form. ”Och nu” inleds en dikt, ”och sen” en annan, som vore det en sammanhållande kedja av händelser hon berättade. Även männen som befolkar dikterna/pjäserna är närmst komiskt teatrala. De ”fläktar”, ”korsar sig” och kallar kvinnan för ”det falska stycket”.
Nordenhök fångar återkommande upp de bärande bilderna ut Lorcas värld. Här är det vita och oskuldfulla, främst representerad av den så symbolladdade bröllopsklänningen, ställd mot blodets röda, våldets och den förlorade oskuldens färg. Men här vimlar också av blommor och blomlika metaforer, dock med negativa associationer. Det handlar om ”brudens sönderslitna krans”, ”överdådet av krysantemer”. I Nordenhöks tolkning av Lorca tycks bruden ohjälpligt fångad i en värld av vedergällning och blod, ”innanför hibiskussnårens galler”.