För de flesta mÀnniskor Àr nog Ären mellan tjugoÄtta och trettioÄtta en produktiv och hÀndelserik tid i livet. Dostojevskij tillbringade de Ären i Sibirien, först i arbetslÀger för sina politiska Äsikter, dÀrefter förvisad till Semipalatinsk (i dag Semej i Kazakstan) innan han tillÀts ÄtervÀnda till Sankt Petersburg och Äterupptog sitt avbrutna författarskap.
I hÄlan Semipalatinsk gjorde Dostojevskij sitt bÀsta för att hÄlla den intellektuella lÄgan vid liv. Bland annat lÀste han Hegel, den tidens store tyske filosof, som pÄ ett stÀlle i sina historiefilosofiska förelÀsningar nÀmnde Sibirien, bara för att avfÀrda det med en föraktfull fnysning: det har aldrig hÀnt nÄgonting i Sibirien, och kommer aldrig att göra det. Ett pÄstÄende som lÄter sig sÀgas i centrum, men hur kÀndes det att lÀsa de raderna förvisad till periferin, till Semipalatinsk? Den frÄgan Àr utgÄngspunkten för den ungerske författaren Låszló Földényis essÀ om Hegel och Dostojevskij, om rationaliteten och dess begrÀnsningar.
Hans bok Àr den tredje i en liten DostojevskijvÄg. Under vintern utkom En underjordisk dagbok, Barbara Lönnqvists nyöversÀttning av Anteckningar frÄn kÀllarhÄlet, och Vinteranteckningar om sommarintryck, en lustfyllt sjÀlvupptagen och Europakritisk bok som Dostojevskij skrev efter första utlandsresa (recenserad av mig i DN 21/2). För egen del Àr jag alltid beredd att lyssna pÄ nÄgon som kan kasta ljus över en ny sida av Dostojevskij, vÄg eller ej.
I Földényis essÀ tilldelas Hegel rollen som rationalisten som begÄr vÄld pÄ vÀrlden. Om det Àr ett rÀttvist portrÀtt av Hegel kan jag inte avgöra, jag har inte lÀst honom. Men Földényis Hegel Àr misstÀnkt lik en pappfigur som jag tror alla kultursideslÀsare Àr bekanta med: rationalisten vars idéer förklaras och avfÀrdas med att han inte Àr nÄgot annat Àn en rÀdd liten pojke.
âDet var förtrĂ€ngningar, vidskepliga rĂ€dslor, ja, i högsta grad irrationella fasor som fick Hegel att till den grad resolut klamra sig fast vid rationalitetens livbĂ€lteâ, skriver FöldĂ©nyi. Hegel försöker förgĂ€ves systematisera vĂ€rlden pĂ„ grund av âavskyn inför det som Ă€r ofattbart för det europeiska förnuftet, fruktan för det obegripliga, skrĂ€ck för mörkretâ, men bakom hans filosofi finns bara âen sjĂ€lsligt förkrympt vit man som stĂ€ndigt Ă€r rĂ€ddâ. Hur mycket jag Ă€n sympatiserar med Ersatz essĂ€serie kan jag inte sĂ€ga annat Ă€n att det hĂ€r Ă€r psykologiserande pĂ„ svensk kalkonfilmsnivĂ„.
Bakom rationalismen, fortsĂ€tter FöldĂ©nyi, âdöljer sig en hemlig önskan att döda Gudâ. Den sekulĂ€ra mĂ€nniskan Ă€r som ett barn som inte förstĂ„r sitt eget bĂ€sta, nĂ€r hon âförsöker avsĂ€tta Gud frĂ„n tronenâ skadar hon bara sig sjĂ€lv.
Dostojevskij, som jag har lÀst, blir Àven han mest lik en pappdocka. Földényi erbjuder inga nya insikter om honom, utan gör honom till en abstraktion, en platt motsats till allt Hegel pÄstÄs vara.
Vi behöver fortfarande en uppgörelse med rationalismen. Den Àr inte den enda sanna vÀgen utan ett verktyg, och sÄ lÀnge vi har en orealistisk förestÀllning om vad verktyget kan och inte kan göra kommer vi alltid att bli besvikna pÄ det. Men en sÄdan uppgörelse mÄste gÄ djupare Àn Földényi gör; lÀs hellre Dostojevskijs egen uppgörelse i Anteckningar frÄn kÀllarhÄlet.
I dag Ă€r Semipalatinsk mest kĂ€nt för att det var dĂ€r Sovjet utförde en stor del av sina kĂ€rnvapenprov. Ăr provsprĂ€ngningarnas tid, nĂ€r stormakterna slĂ€ppte lös ett större kĂ€rnvapenkrig, sammanlagt över 2 000 explosioner, en triumf för rationalismen eller irrationalismen? De visar snarare hur sammanflĂ€tat det rationella och det irrationella Ă€r inom mĂ€nniskan. Ăppna den rationella lĂ„dan och du kommer att hitta irrationella drivkrafter, som i sin tur Ă€r mer rationella Ă€n de verkar vid första anblicken; mĂ€nniskans botten lĂ„ter sig inte vidröras sĂ„ lĂ€tt. Den komplexiteten saknas hos FöldĂ©nyi.
Dostojevskij som pappdocka
Hur tedde sig filosofen Hegel i Dostojevskijs ögon? Låszlo F Földényi misslyckas helt med att ge frÄgan djup, tycker HÄkan Lindgren.
Fjodor Michailovitj Dostojevskij.
Foto: PRESSENS BILD
Det hĂ€r Ă€r en recension. Ă
sikterna i texten Àr skribentens egna.
Litteratur
Låszlo F Földényi
Dostojevskij lÀser Hegel i Sibirien och brister i grÄt
ĂversĂ€ttning Ervin Rosenberg
Ersatz