Designhistoriens många sidor

"Mer design" hojtar den glada röda munnen som utgör Designåret 2005: s logotyp för det stora evenemanget som äger rum under nästa år.Projekten och planeringen är redan i full gång, ett år där designen är representerad i sin allra vidaste form — grafisk design, formgivning av föremål, textil, industriföremål, allt i en salig blandning av projekt som lär kulminera under 2005, året som är utsett för design.Ett kampanjkontor på uppdrag av regeringen är utsett att ro iland organiserandet av året, men själva idéerna kommer från formgivarna själva. Kampanjen har inga pengar att dela ut till designprojekt, vilket har varit ämne för debatt tidigare under året. Här stöds bara idéerna, pengarna till de deltagande projekten måste de deltagande formgivarna söka finansiering för själva.DesignlitteraturI linje med detta kommer också den strida strömmen designböcker knappast att avstanna, vilket kanske gör att en faktafylld genomgång av designens historia kan vara på sin plats.Läs exempelvis författaren Susann Vihmas behändiga bok Designhistoria — en introduktion. Susann Vihma har skrivit översikten utifrån de föreläsningar hon hållit på Konstindustriella högskolan i Helsingfors, boken är övergripande och fungerar väl som en sammanfattning av 1900-talets turbulenta designepok.Författaren kombinerar berättelser om konst- och designrörelser med att gå in på företag som spelat en viktig roll för designens utveckling; med start bl a i företaget Wiener Werkstätte (WW) som från 1903 års början stod för bildkonstverk, designobjekt, grafik och inredningar. Liksom den tyska elektrogiganten AEG: s historia som också är förknippat med föredömligt god design. Även företagen Ford (1930-tal) och Braun (60-tal) får en intressant genomgång ur ett designperspektiv.FaktatättVidare behandlar författaren i faktatäta kapitel bildkonstnären som designer, världsutställningarnas betydelse för designens spridning. Liksom de olika skolorna, bl a Bauhaus och designhögskolan i Ulm, och deras viktiga roll för formgivningens utveckling och nytänkandet inom disciplinen. Precis som övrig 1900-tals-historia följer århundradets designhistoria de stora svängningarna — 1970-talets kritik mot funktionalismens själlöshet, exempelvis, vilket föranledde den diskussion som ledde fram till den postmodernism som också är aktuell inom formgivningens historia.1980-talets diskussion resulterade i interaktionsdesign och gav en mer tekniskt inriktning. Individen, formgivaren som yrkesverksam person utan koppling till ett företag blev också mer och mer aktuell.Susann Vihma tar på ett rappt och måhända lite uppradande språk läsaren rätt igenom boken i ett huj. Bäst är nog att se den som en uppslagsbok, där de tydliga kapitelrubrikerna gör det enkelt att hitta. Några illustrationer annat än några få svartvita bilder är inte att tänka på, vilket också förstärker känslan av faktabok. Lägg till den utvikbara tidslinjen som fungerar utmärkt som repetition.Ögongodis är däremot vad Lage Stone och Hans Rooth bjuder på i blädder- och kuriosainriktade boken Wigerdals värld. Boken har undertiteln — känd och okänd design från 50- 60-, och 70-talen, och utgår från samlaren Mats Wigerdal och hans butik Wigerdals värld i Stockholm och på nätet (www.wigerdal.com).Nostalgi och kitschButiken är välkänd tack vare blandningen av designprodukter, nostalgi och kitsch. Mats Wigerdals utvalda saker går som en röd tråd genom boken, som i sin myllrande och något förvirrande form helt utspelas i mångfaldens tecken. Visstblir du besviken om du tar denna bok för en källa till uppslagsverkskunskap, här är det mer en blädderbok för inspiration och köpglädje upphovsmännen erbjuder.Bokens upplägg är dock pedagogiskt, författarna går igenom föremål och material genom de olika årtiondena blandat med små lätta lektioner i designhistoria. Här behandlas enskilda saker eller material i olika kapitel, glas, plast, teak, leksaker, textil etc. Det är föremålen som står i centrum, de beskrivs oftast med ett rikt bildmaterial, men de olika texterna är informativa på sina håll. Samlaren i fokusFörfattarna har satt samlaren i fokus, och går noggrant igenom vilka föremål som är värdefulla samlarobjekt och vilka som är Mats Wigerdals kuriosa. Även ett kapitel om framtida samlarobjekt innebär rolig läsning. Wigerdals värld passar utmärkt för dig som just skaffat dig en hobby i att samla second handföremål och inte vet hur du ska börja.Eller för dig som i bakåtlutad stil vill få till dig punktkunskaper om tre av 1900-talets mest spännande formårtionden.

Litteratur2004-08-18 21:25
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
NULL
Susann Vihma: Designhistoria — en introduktion (Raster förlag, ca pris 190 kronor)|Lage Stone, Hans Rooth: Wigerdals värld — känd och okänd design från 50- 60- och 70-talen (Bokförlaget Forum ca pris 300 kronor)