Bodil Malmstens texter har en egenskap som Ă€r en av de allra mest sympatiska en litterĂ€r text kan besitta och som dessutom Ă€r nĂ„got av en garant för verklig litterĂ€r kvalitet â den skenbara enkelheten. En enkelhet som av den mindre uppmĂ€rksamme lĂ€saren lĂ€tt kan misstas för banalitet men som av den mer samvetsgranne snart avslöjas som just skenbar.
I Malmstens fall kommer sig denna nĂ€stan bedrĂ€gliga enkelhet av den lĂ€ttsamma ton som gör att man sĂ„ förbehĂ„llslöst trivs, ja nĂ€stan myser, i hennes sĂ€llskap. Samt, sĂ„ klart, av den glasklara och okonstlade stilen. Men man ska inte lĂ„ta sig luras. För under den till synes lite harmlösa ytan finns hos Malmsten en rasande samhĂ€llskritiker â klarsynt och skitförbannad.
Poeten, dramatikern och romanförfattaren Malmsten har de senaste Ă„ren ocksĂ„ (och kanske framför allt) blivit bloggerskan Malmsten. Efter nygenombrottet med Priset pĂ„ vatten i FinistĂ©re (2001) Ă€r det frĂ€mst via bloggen finistere.se som Malmsten funnit sina lĂ€sare. Det Ă€r en blogg som vĂ€xt ut i hittills tre sĂ„ kallade loggböcker och vars fjĂ€rde utvĂ€xt, betitlad Och en mĂ„nad gĂ„r fortare nu Ă€n ett hjĂ€rtslag, nu ges ut. Ăven det ansprĂ„kslösa i att kalla sin litterĂ€ra verksamhet för bloggande Ă€r en del av den skenbara enkelhetens bedrĂ€geri. Malmsten Ă€r en sĂ„dan författare ut i fingertopparna att hon förmĂ„r göra Ă€ven de mest alldagliga anteckningar till konst. Ăn en gĂ„ng ska man inte lĂ„ta sig luras. Det handlar om litteratur och ingenting annat.
I början av den nya boken befinner sig Malmsten i den franska kuststad hon flyttat till efter Finistére, den dÀr hon vantrivs och som hon Àr pÄ vÀg att lÀmna. Med sin svenska, men ocksÄ lÀtt frankofilerade blick, blir hon en utmÀrkt observatör av kulturella och sprÄkliga egenheter. HÀr avhandlas allt ifrÄn svÄrigheten att pÄ korrekt franska inhandla en baguette till Sarkozys adhd-liknande ledarskap. NÀr hon sÄ till sist, efter en lÄng frÄnvaro, ÄtervÀnder till Sverige och Stockholm har hon blivit tillrÀckligt avvand för att se det blÄgula samhÀllet med frÀscha ögon. Hon sÀtter fingret pÄ en avtrubbad likgiltighet som tycks ha blivit norm i det land hon ÄtervÀnt till. Malmsten förfasar sig lika mycket över den svenska som den franska politiken.
Och en mÄnad gÄr fortare nu Àn ett hjÀrtslag bestÄr alltsÄ inte bara av ett utsnitt gestaltat privatliv (Malmsten Àr alltid personlig, aldrig privat) utan Àr lika mycket ett kritiskt tidsdokument. PÄ mÄnga sÀtt framstÄr faktiskt boken som ett vittnesmÄl frÄn finanskrisen, frÄn en vÀrld dÀr det inte frÀmst Àr ekonomiska vÀrden, utan i första hand mÀnniskovÀrdet, som hÄrt devalverats. Med sina syrliga, men med sötma balanserade, lÀtt pessimistiska och inte sÀllan mycket roliga iakttagelser blottar Malmsten tillvarons absurditeter. Allting skrivet med den skenbara enkelhetens lÀtta hand.