Den livsglada pessimismens förkunnare

Inga nya omvÀlvande insikter, men ÀndÄ högintressant lÀsning för varje Torgny Lindgrenfantast. John Sjögren lÀser en fullblodsironikers bekÀnnelser.

Författaren och akademiledamoten Torgny Lindgren i sitt hem i Rimforsa.

Författaren och akademiledamoten Torgny Lindgren i sitt hem i Rimforsa.

Foto: Stefan JerrevÄng / Scanpix

Litteratur2013-06-16 11:00
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

”MĂ€nniskor sĂ€ger bara det ena och det andra, det enda man kan veta om dem Ă€r det som de sĂ€ger.” Orden yttras av Manfred Marklund, den notoriske notisskrivaren i Pölsan, nĂ€r han beskriver allt det onödiga som aldrig behöver, eller ens borde, skrivas: Drömmar, trĂ€d, vĂ€xter, hundar som skĂ€ller i fjĂ€rran, mĂ€nniskors ansiktsuttryck. Nej, det enda vĂ€sentliga, det som verkligen Ă€r vĂ€rt att skriva, det Ă€r vad mĂ€nniskor sĂ€ger.

Det talade ordet och det muntliga berÀttandet har alltid haft stor betydelse i Torgny Lindgrens författarskap. MÀsterverket Merabs skönhet handlar i stort sett uteslutande om det talade ordets kraft. DÀrför kÀnns det trots allt naturligt att Lindgren, som annars alltid framstÄtt som mycket mÄn om den personliga integriteten, stÀllt upp pÄ den intervjubok som kommer ut i dagarna och som Kaj Schueler, journalist och tidigare kulturchef pÄ Svenska Dagbladet, författat. Samtalet Àr som sagt ett vÀsentligt inslag Àven i Lindgrens verk.

Denna samtalsbok torde intressera mĂ„nga. Lindgren Ă€r ju sedan lĂ€nge en av vĂ„ra mest lĂ€sta, rent av folkkĂ€ra, författare. Han har en stor skara hĂ€ngivna lĂ€sare som med spĂ€nning tar emot varje ny bok ur författarens hand. Till denna skara fĂ„r jag nog rĂ€kna mig sjĂ€lv. Mitt första möte med Lindgrens litterĂ€ra vĂ€rld, nĂ„gon gĂ„ng i de sena tonĂ„ren, var avgörande och liknar pĂ„ mĂ„nga sĂ€tt det tidiga möte med Gunnar Ekelöfs poesi som Lindgren berĂ€ttar om i boken: ”DĂ€r fann jag plötsligt en vĂ€rldsĂ„skĂ„dning som stĂ€mde med min. Denna ambivalens, fĂ€ltet mellan gott och ont, vitt och svart.” För mig var det just denna ambivalens, eller i Lindgrens fall kanske bĂ€ttre beskriven som en grundlĂ€ggande ironisk livshĂ„llning, som jag sĂ„ tydligt kunde identifiera mig med – att sanningen Ă€r oĂ„tkomlig, att tillvaron endast lĂ„ter sig beskrivas i form av paradoxer, kĂ€nslan av att leva i ett, som Lindgren uttrycker det, ”underbart provisorium”. Kort sagt, den livsglada pessimismen.

Denna till synes motsÀgelsefulla sammansÀttning, livsglÀdjen och pessimismen, genomsyrar Lindgrens svar i boken. LivsglÀdjen yttrar sig kanske frÀmst i en alltjÀmt storögd fascination inför tillvarons alla paradoxer, samt en djup kÀrlek till konsten och filosofin. Inte minst det mÀnskliga tÀnkandet Àr nÄgot som samtalen hela tiden ÄtervÀnder till. Wittgenstein, Heidegger och Schopenhauer Àr filosofer som avhandlas. Pessimismen Àr i sin tur frÀmst riktad mot det egna jaget, eller kanske mest det egna verket. Det tycks som om Lindgren, alldeles genuint, ser det mesta han skrivit som mer eller mindre pinsamma misslyckanden. Han talar ogÀrna om det han skrivit, vilket gör honom till ett svÄrt intervjuobjekt. Dessutom: raka svar och tydliga besked ligger ju knappast i en ironikers natur.

Med detta i Ätanke fÄr man ÀndÄ sÀga att Schueler lyckats bra i sin utfrÄgning. Lindgren berÀttar öppenhjÀrtigt och boken kan pÄ sÀtt och vis lÀsas som ett komplement till memoarboken Minnen. Boken rör sig kronologiskt genom Lindgrens liv och verk, tvÄ ting som Lindgren menar Àr oupplösligt förenade. Livet och litteraturen Àr ett. Varje period i författarskapet Àgnas ungefÀr lika stor uppmÀrksamhet. SÄ tillÄts till exempel de i dag inte lika ihÄgkomna och mer politiskt prÀglade 70-talsböckerna, de Lindgren skrev innan det stora genombrottet med Ormens vÀg pÄ hÀlleberget, ta rÀtt stor plats. DessvÀrre Àgnas berÀttelserna i det kortare formatet, de som Äterfinns i exempelvis Merabs skönhet och Legender och som hör till det frÀmsta Lindgren skrivit, inte riktigt det intresse de förtjÀnar.

Man kan dock inte sÀga att boken ger nÄgra nya omvÀlvande insikter om Lindgrens verk. HÀr bekrÀftas mycket av det vi redan kÀnde till: Författarens besatthet av form, musikens stora inflytande pÄ skrivandet, inspirationen frÄn filosofi och teologi. Med det inte sagt att Schuelers bok inte skulle vara högintressant lÀsning för varje hÀngiven Lindgrenfantast. För det Àr den. Det Àr oavbrutet spÀnnande att följa med i Lindgrens ofta fritt associerande tankegÄngar. Hans utlÀggningar om sanningsbegreppet, nÄden och den mÀnskliga vÀrdigheten ger en bakgrund till och kÀnns igen ifrÄn mÄnga av böckerna. Och sÄ sjÀlvfallet den stora frÄgan om vad som egentligen Àr meningen med alltihop. SjÀlv tycks Lindgren alltmer övertygad om att han genomfört fel livslopp, att hans liv trots allt varit rÀtt sÄ meningslöst.

I Schuelers bok trÀder bilden av en mÀnniska fram som snart sagt Àgnat hela sitt liv Ät att lÀsa, skriva och lyssna pÄ Gustav Mahler. Personligen har jag svÄrt att förestÀlla mig en mer meningsfull tillvaro.

Litteratur

Kaj Schueler
Torgny om Lindgren
Norstedts