Dagerman i ton och ord
@2a Ingress:Det är René Dagermans uppläsningar man allra mest fäster sig vid i den cd-utgåva med texter av Stig Dagerman som nu givits ut, skriver Bo-Ingvar Kollberg.@3a Text utan indrag:Det finns författare som sedan man en gång mött dem aldrig släpper taget. Tomas Tranströmer är en av dem, en annan Lars Gustafsson. Men även Stig Dagerman hör till denna skara. Han har varit min följeslagare sedan tiden före tonåren.@3a Text:Sveriges Radio har under årens lopp sänt inspelningar som man har i gömmorna av Stig Dagermans egna uppläsningar av sina verk. Det har varje gång varit oförglömliga upplevelser. På senare tid har även skivor givits ut med tonsättningar av dikterna. En av dem som gjort melodier till dessa texter är Leif Gellerfalk.Han är också mannen bakom en nyligen utgiven cd med både egna kompositioner och med uppläsningar, där Dagermans äldste son i första äktenskapet med Annemarie Götze, René Dagerman, medverkar. På skivan ingår tio tonsättningar av Stig Dagermans Dagsedlar, framförda till pianoackompanjemang och med sång av Gellerfalk. Och därutöver sex text-utdrag.@3a Text utan indrag:Underlaget för sångerna är de dikter Stig Dagerman skrev under en tioårsperiod i Dagstidningen Arbetaren. Det är onekligen ett djärvt tilltag, i all synnerhet som dessa dagsverser skrevs för stunden som brukspoesi avsedd att kommentera aktuella händelser. Och skall man peka på en genomgående svaghet hos den här skivutgåvan är det att just dessa tidsanspelningar lämnats därhän. Underlåtelsen märks särskilt tydligt i det första inslaget, Svartsjukan, som har sin utgångspunkt i bestigningen av Mount Everest och inte i några mellanmänskliga tillkortakommanden.@3a Text:@3a Text utan indrag:Detsamma gäller skivans fjärde nummer, som i grundtexten handlar om kärlek mellan robotar. En annan invändning kunde riktas mot de emellanåt alltför insmickrande arrangemangen, vilka då och då tar gaddenur beskan och indignationen eller de små nålstick och bett mot maktfullkomlighet och dumhet, som ofta är dessa dagsversers särmärke. Helt fel blir det i Triumfmarsch som handlar om atombomben och där texten läcker ironi som ett såll. Det är inte enda gången man saknar en tolkning som borde ha legat betydligt närmare kabarévisan än balladen.@3a Text:Utan att släppa dessa svagheter ur sikte har det ändå blivit en skiva att återvända till flera gånger om. Den första snön och Höst är ett par av Stig Dagermans allra finaste texter och här har även Leif Gellerfalk skapat melodier som lär stå siglänge.@3a Text utan indrag:När det gäller René Dagermans uppläsningar fäster man sig omedelbart vid den ton av vemod som också färgade faderns eget umgänge med sitt skrivna material. Men René Dagerman har också gjort texterna tillsina egna och därmed givit hela utgåvan en personlig betoning och egenart. Det gäller samtliga uppläsningar allt-ifrån den inledande Ett barns memoarer till dikten Jorden kan du inte göra om.@3a Text:@3a Text utan indrag:Utdraget ur Föräldrabesvär är en varm text om tillvaron från barnets horisont. Lika säkert ger René Dagerman röst åt bråddjupen i Att döda ett barn. Över lag har uppläsaren med en inlevelseförmåga av denbetvingande sorten hittat rätt på såväl de öppna såren som det empatiska budskapet i texterna hos en av det svenska 1900-talets allra största författare.@3a Text:Det är få inom litteraturen förunnat att så som Stig Dagerman bli en de ungas diktare. Det är bland dessa läsare man hoppas att den här cd-skivan skall hitta många lyssnare.
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
"Aldrig slocknar längtan efter ljus"|Stig Dagerman i ord och ton med René Dagerman och Leif Gellerfalk (Musicant, MUCD 0649)