Bildande praktverk om Skokloster

I den serie av praktverk om svenska slott, som Byggförlaget ger ut, föreligger nu Skokloster slott under 350 år redigerad av Carin Bergström med gamla bilder och nya illustrationer utförda av fotografen Rolf Thurander. Det är en bildande läsning. Det prakt-fulla slottet är nu ett statligt museum med uppdraget att visa miljö och verk, vårda och låta forskning pågå rörande samlingar, arkitektur och park. Forskning pågår. Museet har en skriftsamling som sedan 1968 publicerat trettiofem läsvärda publikationer.Den enastående slottsbyggnaden erbjöd länge ett problem för forskningen. Att byggnaden har sin prägel av byggherren Carl Gustaf Wrangel är väl känt, men vem signerade byggnadsritningarna? Svensk Uppslagsbok upplyser 1947 att Wrangel "sannolikt" lät Jean De la Vallé uppgöra ritningar som sedan kompletterades av Nicodemus Tessin den äldre. När jag nu slår upp artikeln om Skokloster i Nationalencyklopedien, får jag reda på att Caspar Vogel utförderitningarna som sedan kompletterades av Tessin. Förtjänsten att ha gett oss denna ny kunskap går till Gerhard Eimer som i ett arbete 1961 om Wrangel som byggherre lyckades ge en bild av krigaren som en väl förberedd uppdragsgivare. Han skildrar Wrangels verksamhet som byggare av residens, gods och gårdar i Pommern och Sverige.Wrangel var uppdragsgivare för palatset i Stralsund. Arkitekt var svensken Nils Israel Eosander. Verket förstördes under andra världskriget. De begåvade medlemmarna av släkten Eosander adlades. En av dem blev sedermera arkitekt för lustslottet Charlottenburg i Berlin och medarbetade också vid uppförandet av det stora slottet i Berlin. Nils Israel Eosander utförde mestadels verk för Wrangel i Tyskland och kunde från Tyskland med ritningar sätta prägeln på flera adelshus i Stockholm.Eosander var liksom Nicodemus Tessin ursprungligen verksam i Stralsund. En annan arkitekt som Wrangel nyttjade var Caspar Vogel från Erfurt. Han blev Wrangels betrodde arkitekt för en rad byggnader i Tyskland särskilt Wrangelsburg i östra Pommern. Den verksamme fältherren och guvernören Wrangel planerade rastlöst sina många byggnader med olika arkitekter. Han nyttjade både De la Vallé och Tessin som uppdrogs att göra ritningar. På Riddarholmen i Stockholm hade Wrangel sitt residens. Efter ombyggnader blev det när Stockholms slott härjats av elden en bostad för kungafamiljen.När Skokloster började byggas, blev det borgliknande, fast det mestadels sedan blev en byggnad för sommarvistelser. Först på 1900-talet användes det av ägaren Rutger von Essen året runt. En förebild för Wrangel var slottet i Aschaffenburg som ligger ett stycke söder om Frankfurt am Main. Byggnadsplanen präglades av Caspar Vogel och dennes måg Barthel Volkland. Den senare utförde en byggnadsmodell som ledning för Wrangel och arbetarna vid Sko.Om man sitter på X 2000 genom Småland susar man förbi det imponerande träslottet Gripenberg, som har namn av Wrangels mor Margareta Grip. Även för detta bygge gjordes en modell i trä. Nu lyser träslottet i gult. När bygg-herren Wrangel vistades där var det rödmålat. Han hade gärna kräftkalas i detta småländska palats.Gerhard Eimer har skildrat hur de svenska byggnaderna hängde samman planmässigt med hans tyska slott, herrgårdar och stadspalats. Wrangel hade en stab av arkitekter och byggnads ledare, som förr var anonyma men som vi nu känner till namn och verksamhet. Eimers bok bör omtryckas i Skoklosters skriftserie. Den är en imponerande humanistisk forskningsprestation. Något liknande bör man säga om Arbe Losmans skildringar av Wrangels lärda förbindelser i Europa. De två humanisterna har visat hur Skoklosters byggherre inte bara var en duktig fältherre och ståthållare i Tyskland utan också en lärd herre som bidrog med ett stort allkonstverk, Skokloster, en pampig del av hans vidsträckta egendomar.Den nu utgivna boken Skokloster under 350 år följer egendomens öden från förr till nu. Wrangel, Per Brahe den yngre och Magnus Gabriel De la Gardie var släktmässigt knutna till Vasa-ätten. Det gällde för dem att föregå den övriga aristokratien med goda exempel på palatsbyggen i Stockholm, på landet och i svenska besittningar på kontinenten. Med äktenskap knöts Wrangels dotter till släkten Brahe, som efter Wrangels död övertog Skokloster. När den siste Brahe avled, övergick Skokloster till familjen von Essen. Rutger von Essen såg efter en tid till att staten övertog slottet.Besökare dröjer mestadels vid minnena från Wrangels tid. Interiörer har dock skapats av stort intresse av senare ägare, slottet ger en bild av aristokraternas smak som bidrar till årsringar medpraktfulla rum. Byggförlagets praktfulla bok ger skildringar av slottets förvandlingar under senare århundraden. Möbler, gyllenläder, textil, målningar, böcker, vapen ger interiörerna liv innanför det praktfulla arkitektoniska skalet.

Litteratur2006-10-01 11:01
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
NULL
Skoklosters slott under 350 år|Carin Bergström, redaktör och Rolf Turander, foto (Bygfförlaget)