Bakom thrillern finns reaktionär romantik

Deckarförfattarna James Patterson och Liza Marklund har tillsammans skrivit ett bloddrypande mysterium. De vet hur man skapar tempo, men det är också allt, skriver Sebastian Johans.

STOCKHOLM 2010-01-25

James Patterson och Liza Marklund som har skrivit en bok, Postcard killers. 

Foto: Lars Pehrson / SvD / SCANPIX / Kod 30152

** OUT DN (även arkiv) **

STOCKHOLM 2010-01-25 James Patterson och Liza Marklund som har skrivit en bok, Postcard killers. Foto: Lars Pehrson / SvD / SCANPIX / Kod 30152 ** OUT DN (även arkiv) **

Foto: Lars Pehrson / Scanpix

Litteratur2010-01-31 13:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Den amerikanska thrillerfabriken James Patterson lämnade en framgångsrik karriär som reklamare för en ännu mer framgångsrik bana som författare och stoltserar med en notering i Guinness rekordbok som den som har haft flest titlar på New York Times bästsäljarlista. Enligt uppgift har Pattersons deckare, som kommer i en takt som får Joyce Carol Oates att verka lat, sålt i fler än 170 miljoner exemplar, och man kunde tro att han tyckte att spargrisen var mätt. Men det finns alltid nya köpare att nå och Patterson har skrivit en rad titlar i samarbete med andra - möjligen för att samarbete inspirerar och möjligen för att det har en kvantitativt positiv effekt. När han nu ger ut en bok tillsammans med Liza Marklund är det dock första gången har jobbar ihop med någon som redan är en framgångsrik skribent och som dessutom kommer från ett annat språkområde.

Postcard killers är formgiven i bästa internationella thrillerstil, men med större bokstäver och färre rader per sida, och kastar raskt in sin läsare i ett bloddrypande mysterium där ett osannolikt attraktivt amerikanskt par skär halsarna av andra snygga ungdomar över hela Europa. Mördarna skickar vykort och polaroidbilder av sina offer till lokala medier och den europeiska poliskåren står fullständigt handfallen. Dessbättre har de samvetslösa skurkarna gjort misstaget att ta livet av den amerikanska polisen Jacob Kanons enda dotter Kimmy, och mordutredaren från New York-polisens 32:a distrikt är fast besluten om att göra upp med skurkarna innan han stoppar sitt trogna tjänstevapen i munnen och gör slut på lidandet en gång för alla.
På plats i Nordens Venedig gör mördarna sitt andra misstag. De råkar skicka sitt vykort till Dessie Larsson, medarbetare på Aftonpostens kriminalavdelning, och därifrån är upplösningen äntligen inom räckhåll.

Marklund får första tjing på Pattersons åtskilliga läsare och vice versa. De två bästsäljarna kan inte förlora, och följaktligen är det ingen större poäng att arbeta ihjäl sig med något manus. Postcard killers går oerhört snabbt att läsa, och den tog antagligen inte särskilt mycket längre att skriva. Man ska ge författarna att de kan skapa tempo och när man ändå har läst halva boken kan man gott ge det en timme till för att få veta hur det självskrivna slutet gestaltas. Men det är också allt. De kvinnliga karaktärerna kuttrar, de manliga har välbyggda överarmar och konstnärer som inte håller sig till att måla trevliga tavlor är antingen löjliga eller samhällsfarliga knasbollar. Postcard killers får Liza Marklunds tidigare kriminalromaner att framstå som svår litteratur och är lika mycket reaktionär romance som thriller. Men det är klart, den första upplagan på modesta 1, 3 miljoner exemplar går säkert åt i ett nafs.
Litteratur
Postcard killers
Liza Marklund & James Patterson
Piratförlaget