Meta Isæus-Berlin, utbildad vid Kungl konsthögskolan i Stockholm, där hon också är bosatt och verksam, har främst gjort sig känd som en av de främsta svenska installationskonstnärerna i sin generation. I Liljevalchs spatiösa salar skulle hennes utrymmeskrävande installationer komma till sin rätt.
Så var det tänkt och planerat. Men någonting hände på vägen: Meta Isæus-Berlin återvände till måleriet, och den utställning som nu visas har blivit en lyckad syntes mellan tredimensionella och tvådimensionella verk, mellan installation och måleri, båda med rumslighet som ett bärande tema.
Samma tema
För det är uppenbart att också Isæus-Berlins måleri i hög grad handlar om samma saker som hennes tredimensionella verk. Det är bara "ett annat rum" som tar gestalt med färg på duk än det som byggs ute i rummet med sängar, bord, stolar, bokhyllor och inte minst vatten. I de målade "installationerna" har dessutom människor trätt in i rummen, de som saknas i de tredimensionella byggena, men av vilka spåren ändå kan skönjas också där, främst som en frånvaro. En känsla av något som alldeles nytt ägt rum men som nu inte är synligt. Kanske kan man till och med se rumsbyggena som ett slags "modeller" för det måleri som nu utbreder sig på konsthallens väggar. Målningen Preparation (Förberedelse) med sitt tunga möblemang täckt av vita lakan talar för en sådan tolkning. I de högborgerliga hemmen skyddade man förr sina möbler på liknande sätt under de sommarmånader man tillbringade i sommarhus eller på pensionat. Men de vita lakanen leder också tankarna till uppbrott och död: de som en gång brukade möblerna behöver dem inte längre. Familjer, individer men också hela samhällen och kulturer. Tolkningen känner egentligen inga gränser.
Avtäckts
I nästan alla de andra målningarna har interiörerna redan avtäckts, förberedelserna är över och ett nytt skeende kan ta sin början.
De vitala lockar
Ändå är det tveklöst inför några av de mest vitala och mångfacetterade installationerna man stannar längst. Hos Liljevalchs hamnar man omedelbart innanför entrén i ett av de största och mest pregnanta av
konstnärens tredimensionella verk. I den stora skulptursalen har Isæus-Berlin byggt upp sin senaste (sista?) installation med titeln Jag förlåter ingenting. Ett borgerligt "hem" med fåtölj, bord och bokhylla håller bokstavligen på att dränkas i vatten. Allt är utsatt för detta ihärdiga rinnande vatten som hotar att på sikt demolera och förstöra allt. Det är suggestivt och starkt, ett ofrånkomligt statement som besökaren tvingas acceptera för att sedan kunna gå vidare till "another room".
Använt medel
Vatten har alltid varit ett av Isæus-Berlins mest använda medel för att åstadkomma den känsla av obehag, osäkerhet och nästan spöklik overklighet som häftar vid hennes verk. Och som för övrigt också återfinns i flera målningar. 2001 gjorde hon installationen Ett vattenhem, och redan 1996 stod Chair bedside bed klar. Det har nu rekonstruerats hos Liljevalchs och utgör en ganska tydlig länk till entréverket Jag förlåter ingenting.
Bearbetar rummet
Kanske kan man läsa
Liljevalchs konsthall har genom åren presenterat flera så kallade mitt-i-karriären-utställningar. Denna den senaste visar att utställningsidén håller och möjliggör en samlad presentation av samtida konstnärskap, i den ganska krävande miljön som Liljevalchs luftiga salar utgör. Meta Isæus-Berlin har i varje fall fått en mycket lämplig omgivning för sitt intressanta konstnärskap.