VÀgen inÄt genom vatten

Mystiken och dramatiken i de norrlĂ€ndska vattendragen stĂ„r i centrum i Maj-Siri Österlings mĂ„lningar. KonstnĂ€rens vĂ€g till sig sjĂ€lv gĂ„r bildligen genom fiskstim, rom och yngel — och en oĂ€ndlig massa vatten, skriver Frida Arnqvist.

Vandring II, mĂ„lning av Maj-Siri Österling

Vandring II, mĂ„lning av Maj-Siri Österling

Foto: Hans E Ericson

Kultur och Nöje2004-08-21 00:00
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.
Himmel och hav möts, omsluter och nĂ€st intill innesluter allt levande dĂ€remellan i Maj-Siri Österlings mĂ„leri, som Ă„terigen visas i Ekeby Qvarns stall och kvarn. KonstnĂ€ren har stĂ€llt ut i lokalerna tidigare, vilket Ă€r
förstÄeligt, hennes verk kommer fint till rÀtta i det rymliga utstÀllningsrummet.

NorrlÀndska rötter
GenomgĂ„ende Ă€r det vattnet och dess bestĂ„nd av fiskar som verkar vara viktiga för Maj-Siri Österling. Hennes norrlĂ€ndska ursprung visar sig tydligt i laxen och laxfiskets Ă€lvar och vattendrag i Norrbotten — tydligt bildar de en gemensam klangbotten i mĂ„leriet. NĂ€tet, fisken, ynglet och vattnet blir redskap för nĂ„got annat större, förknippat med konstnĂ€rens hĂ€rkomst.
I Maj-Siri Österlings barndomsminnen fĂ„r motiven en mĂ€rkligt enhetlig symbolgrund. Erfarenhet av de Ă„r hon spenderat i Frankike Ă€r intet som skymtas över huvud taget i utstĂ€llningen Vandring, i stĂ€llet Ă€r det alltsĂ„ mystiken och dramatiken i de norrlĂ€ndska vattendragen som verkar locka.
Maj-Siri Österlings naturnĂ€ra kopplingar lĂ„ter Ă€ndĂ„ aldrig verken bli riktigt abstrakta, oftare förenklas formerna och blir till svaga mönster mer Ă€n att de tar en central plats i kompositionen. Fiskarna och mönst­ren blir dĂ€remot som en betydelsebĂ€rande del i varje verk. Att de dessutom Ă€r vackra att se pĂ„ Ă€ven utan att innerbörden Ă€r kĂ€nd, Ă€r ingen nackdel. Ett favoritverk Ă€r den mĂ„lning som i förstone bestĂ„r av en isande klarblĂ„ bakgrund, med starkt orange prickar. I sitt sammanhang Ă€r det efter en stund tydligt att det Ă€r rom konstnĂ€ren mĂ„lat av, men ett tag Ă€r det frĂ€mst ett vackert mönster som hĂ€nger pĂ„ vĂ€ggen.

Behagligt tempo
UtstĂ€llningens tempo Ă€r behagligt. Det Ă€r visserligen samma motivkrets konstnĂ€ren behandlar, men olika tekniker (olja och akryl, pastellkrita bl a) och framför allt ganska olika format gör att det inte kĂ€nns upprepande. En intressant detalj att observera Ă€r att konstnĂ€ren lĂ„ter flertalet verk ha samma namn — SpĂ„r i vatten. NĂ€st intill dussinet verk i utstĂ€llningen gĂ„r under samma beteckning, vilket frĂ€mst kommer hĂ€ngningen till hjĂ€lp i stallet. HĂ€r blir det de tre stora verken med samma namn som fĂ„ngar upp betraktaren och bildar andhĂ€mtningshĂ„l — kanske Ă€r det ingen slump att det finns bĂ€nkar placerade vid just dessa stora mĂ„lningar, som effektivt lugnar ner upplevelsen och lĂ„ter fantasin leta efter förestĂ€llande mönster?
Att Maj-Siri Österlings mĂ„leri — den fiskebetonade motivkretsen till trots — skulle begrĂ€nsas att handla om nĂ„got biologiskt undersökande av arter eller naturens beteende Ă€r dĂ€remot felaktigt. Det Ă€r snarare sĂ„ att bilderna berĂ€ttar om ett förhĂ„llningssĂ€tt till motiven, naturen och fisket som uttrycker personliga minnen, historia och erfarenheter av mĂ€nskligt liv.
Vandring Ă€r en sevĂ€rd utstĂ€llning just pĂ„ grund av Maj-Siri Österlings instĂ€llning till sin motivsfĂ€r; det Ă€r anmĂ€rkningsvĂ€rt att konstnĂ€rens vĂ€g till sig sjĂ€lv bildligen verkar gĂ„ genom fiskstim, rom och yngel. Och en oĂ€ndlig massa vatten.