Uppländsk ögonfröjd

Uppländska landskap förmedlade med den inte helt vanliga pastellkritan bjöds i Nils Enar Eskhults utställning hos Galleri 1, skriver Cristina Karlstam.

Kultur och Nöje2008-01-07 00:01
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Under ett par vintergrå julveckor har konstnären Nils Enar Eskhult glatt Uppsalaborna med sina impressioner från det uppländska landskapet.
På Konstnärsklubbens lilla Galleri 1 har höstgula björkar, blånande kvällshimlar, vitpudrade plogfåror på uppländska åkrar och violettskimrande marsskogar erbjudit äkta ögonfröjd för dem som för en stund lämnat julhandelns glitter och i stället ägnat den goda konstbilden sin uppmärksamhet.

Nils Enar Eskhult är en trofast och pålitlig gestaltare av det landskap som kallas Uppland. Ibland ser han dess kolorit med ögon som verkar vara stämda i samma tonart som självaste van Gogh. Då brinner himlarna lite extra och markens gröna kan nästan kännas overkligt skarp. Vinden tycks stark där de mörka granarna böjer sig mot himlen medan lövträden i förgrunden lyser gula.
Till och med en av de verkliga van Goghska ikonerna, målningen av ett par gamla skor, finns med som en blinkning till mästaren i Eskhults utställning. Dock har han klokt och finkänsligt valt att avbilda ett par barnskor i stället för förebildens vuxenkängor.

Bäst är Eskhult när han med den i dag inte helt vanliga pastelltekniken håller tillbaka färgintensiteten och låter jordfärgen skymta under den korniga stubbåkern eller vågar sig på konststycket att skildra höstlandskapet i mjukt motljus. Eller när han väcker betraktarens längtan efter aprildagerns lätta grönska mot en fond av knappt utslagna, violetta träd. Hans målningar har inget annat budskap än att påminna oss om naturens skönhet, oavsett årstider och temperatur; en uppgift så god som någon för en kunnig konstnär.
Några laveringar exponerade på galleriets övervåning visar Eskhult utmärkta kvaliteter som tecknare.
Konst
Galleri 1
Nils Enar Eskhult
Pasteller och laveringar
Avslutad