Tidig modernist i jazziga Äterblickar

Uppsala konstmuseum visar den lokala modernismpionjÀren Gustaf FÀngström. Sebastian Johans har sett en lite ljummen men ÀndÄ svÀngande retroperspektiv.

Foto: Bo Gyllander

Kultur och Nöje2010-03-11 12:00
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.
Gustaf FÀngström hör till de konstnÀrer som slÄss om epitetet "Uppsalas första modernist. " Det Àr förstÄs svÄrt att göra en sÀker avgrÀnsning om exakt var ett intryck ger sig till kÀnna i en konstnÀrsbana, men FÀngström hör tveklöst till en generation konstnÀrer som kunde stÄ med en fot pÄ var sida om linjen som skiljde traditionell konst frÄn modern. Efter att ha debuterat 1930 och framhÀrdat i den ganska trista regim (svenska landskap pÄ ett svenskt och trevligt sÀtt) som hÀrskade över mittfÄran i svenskt konstliv ett par decennier blommade han mot slutet av fyrtiotalet upp och Àgnade resten av sin mÄlande karriÀr Ät att pröva de modernistiska uttryck han fann i kubism, surrealism, expressionism och sÄ vidare. PÄ Uppsala konstmuseum Àr det bara den öppna FÀngström vi möter. Det Àr ett behagligt möte.

NÄgra teckningar frÄn
40-talet löser up rummet och nosar pÄ en kubism som Àr inspirerad av Gösta Adrian Nilsson. Femton Är senare lossnar det ordentligt och under nÄgra pÄ 60-talet kastar sig FÀngström över dukarna med en informell iver och river av nÄgra av sina absolut bÀsta verk. Triptyken Dokument frÄn 1963 Àr ett ganska fantastiskt exempel pÄ hur fÀrg, streck och hÄrdhÀnta ristningar kan fly ett motiv och hitta ett alldeles eget universum dÀr mötet med verket lÀmnar det fysiska och tar plats i ett immateriellt rum dÀr betraktaren förutsÀttningslöst kan bli ett med bilden.

Ännu lite senare Ă€r FĂ€ngström mer sansad och inte riktigt lika förtrollande, men han hittar en egen formsökande konkretism dĂ€r cirkelformer och andra geometriska figurer Ă„terkommer omgivna av en fĂ€rghantering som egentligen Ă€r sinnligare Ă€n den gĂ€ngse konkretismen tillĂ„ter. NĂ„gra collage bryter hĂ€r och var av den prydliga fĂ€rgleken och morrar upplyftande. Bland FĂ€ngströms mĂ„nga uttryck finns en sammanbindande lĂ€nk ocksĂ„ utanför de Ă„terkommande formerna och vore det inte sĂ„ drabbat av klichĂ©er sĂ„ skulle jag beskriva den som jazz.
Gustaf FÀngström
Uppsala konstmuseum
(tom 18/4)