Tidig modernist i jazziga Äterblickar
Uppsala konstmuseum visar den lokala modernismpionjÀren Gustaf FÀngström. Sebastian Johans har sett en lite ljummen men ÀndÄ svÀngande retroperspektiv.
Foto: Bo Gyllander
Det hĂ€r Ă€r en recension. Ă
sikterna i texten Àr skribentens egna.
NÄgra teckningar frÄn 40-talet löser up rummet och nosar pÄ en kubism som Àr inspirerad av Gösta Adrian Nilsson. Femton Är senare lossnar det ordentligt och under nÄgra pÄ 60-talet kastar sig FÀngström över dukarna med en informell iver och river av nÄgra av sina absolut bÀsta verk. Triptyken Dokument frÄn 1963 Àr ett ganska fantastiskt exempel pÄ hur fÀrg, streck och hÄrdhÀnta ristningar kan fly ett motiv och hitta ett alldeles eget universum dÀr mötet med verket lÀmnar det fysiska och tar plats i ett immateriellt rum dÀr betraktaren förutsÀttningslöst kan bli ett med bilden.
Ănnu lite senare Ă€r FĂ€ngström mer sansad och inte riktigt lika förtrollande, men han hittar en egen formsökande konkretism dĂ€r cirkelformer och andra geometriska figurer Ă„terkommer omgivna av en fĂ€rghantering som egentligen Ă€r sinnligare Ă€n den gĂ€ngse konkretismen tillĂ„ter. NĂ„gra collage bryter hĂ€r och var av den prydliga fĂ€rgleken och morrar upplyftande. Bland FĂ€ngströms mĂ„nga uttryck finns en sammanbindande lĂ€nk ocksĂ„ utanför de Ă„terkommande formerna och vore det inte sĂ„ drabbat av klichĂ©er sĂ„ skulle jag beskriva den som jazz.
Gustaf FÀngström
Uppsala konstmuseum
(tom 18/4)
Uppsala konstmuseum
(tom 18/4)