Tecknad inkomst: Tufft att vara frilansande illustratör

För de flesta är det en hobby, ett sätt att fördriva tiden på. För 30-åriga Ida Björs däremot, är tecknandet en inkomstkälla. Sedan flera år tillbaka driver hon en egen firma och arbetar heltid som illustratör. På lördag är det vernissage för hennes utställning i Uppsala.

Foto: Henry Lundholm

Kultur och Nöje2004-01-16 00:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
I en kontorslokal på Söder i Stockholm, bland penslar och stafflin, tar Ida Björs konstverk form. En bok om tropiska fågelarter ligger på arbetsbordet.
­- Som illustratör måste man sätta sig in i många olika saker, det gör jobbet både spännande och omväxlande. När Utbildningsradion bad mig att göra en animation som visar hur en radio fungerar fick jag till exempel lära mig en hel del, berättar hon.

Ida Björs fick tidigt veta att hon hade konstnärliga talanger. De många uppmuntrande orden från både föräldrar och lärare gav henne självförtroendet att söka sig till bild- och formlinjen på Wiks folkhögskola utanför Uppsala och därefter till Konstfacks utbildning i grafisk design och illustration. Nu tillhör hon de mer välutbildade illustratörerna i landet.
­- Det bästa med konstnärliga utbildningar är att de ger dig tid att arbeta kreativt. När jag gick på Wiks folkhögskola så bodde jag också där. Jag kunde inte göra så mycket annat än att teckna och måla, säger Ida Björs.
Den tryggheten försvann dock när hon skulle ut i verkligheten. Att överleva som frilansande illustratör är tufft och för att hålla sig över vattenytan krävs ett stort kontaktnät. Ida Björs tecknar för Dagens nyheter, Polistidningen, Systembolagets tidning och många fler.
­- Att marknadsföra sig själv har aldrig varit min starka sida, men jag har blivit bättre på det. Jag besöker ofta tidningar och visar upp vad jag har gjort. Dessutom har jag lärt mig att ta betalt. Arbetsgivare prutar ofta och det är viktigt att inte lägga sig för lågt, förklarar hon.

Är det svårt att skilja på arbete och fritid när man har gjort sin hobby till ett yrke?
-­ Förr brukade jag alltid ha med mig ett skissblock på stan och rita av folk på kaféer. Det håller jag inte på med längre. Jag försöker arbeta mellan 9 och 17. Efter det gör jag andra saker. Jag brukar vara ganska trött på bilder när jag har jobbat en hel dag.

Är det viktigt att ha en egen stil som illustratör?
­- Jag tror det. Det underlättar nog för den som beställer en illustration om han vet på förhand vilken stil den kommer att gå i. Själv varierar jag mig ganska mycket. Jag tecknar inte helt realistiskt, men ändå föreställande och jag använder mig ofta av collage.

Vad gör du om inspirationen tryter och huvudet känns alldeles blankt?
-­ Då pratar jag med någon av dem som jag delar kontor med. Efter det brukar det gå bättre. Det är det som är fördelen med att ha kolleger. Det var värre i början

Dina illustrationer tar ofta upp temat könsroller. Kan man se på dina teckningar att du är kvinna?
-­ Jag kan tänka mig att det är så. När jag skapar en figur så ritar jag nästan alltid en tjej, framför allt eftersom det finns färre avbildningar av kvinnor än män. Till viss del handlar det nog om identifikation också, att jag utgår från min självbild.

Vad är det sämsta med att jobba som frilansande illustratör?­
- Det är nog ryckigheten. Ibland har jag flera deadlines samma dag. Då får jag jobba över mycket. Andra perioder är det väldigt lugnt. Det är då man får försöka ta lite ledigt.

Var hämtar du din inspiration?
-­ Förr gick jag ofta till biblioteket. Nu söker jag efter bilder på internet i stället. Jag använder också datorn mycket när jag jobbar. Ibland ritar jag för hand, skannar in bilden och förändrar den i datorn.

Går det att bli rik på illustrationer?
­- Det är väldigt svårt. Kanske går det om man är reklamtecknare. Jag har varit i kontakt med några reklambyråer men de verkar inte vilja ha mig. Reklambranschen kanske skiljer sig mycket från det jag håller på med.