Sparsmakad Hellströmutställning
Föredömligt sovrad och välexponerad, skriver Cristina Karlstam om Olof Hellströms utställning i Stockholm.
Här. Skuptur av Olof Hellström.
Foto: Robert Berthagen
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Det är idel kända verk av den nu 83-årige Umeåbördige Hellström, en konstnär som mer än någon annan satt sin konstnärliga prägel på sin hemstad Uppsalas offentliga rum.
Den som känner Hellströms konstnärskap en smula känner också igen de teman och genrer som blivit ledande: teckenmåleriet, experimenten med olika skulpturala tekniker, andligheten och den lika påtagliga kroppsligheten. Här finns det mesta representerat, trots utställningens relativt begränsade format.
Men det är just detta som gör den här presentationen av Olof Hellströms verk så övertygande. Ett genomtänkt urval (sammanlagt 25 verk), en sträng sovring och inte minst en mycket medveten hängning och exponering av de utvalda verken.
Redan i galleriets fönster påminns besökaren om ett av Hellströms mest välkända verk. Skulpturen Befrielsen på Martin Luther Kings plan i Uppsala. I liten skala står den som en både formal och tematisk ingång till den nya utställningen som därmed redan från början får en stark prägel av den humanism som jag ser som själva grunden i detta konstnärskap.
Därinnanför har verken ordnats i tre väl sammanhängande sektioner: skulpturen Torso i brons och nät tillsammans med ett par målningar, sammanhållna genom en färgskala i blått-brons och en klar fokusering på människokroppen som grundtema. Nästa vägg ägnas några av Hellströms bästa akvareller, ett teckenmåleri som bärs av en helt abstrakt kroppslighet, exponerade tillsammans med ett par mer föreställande små skulpturer, Kluven och Se och lyssna.
Den tredje och tematiskt mest centrala delen av utställningen domineras helt av två av Hellströms mest expressiva skulpturer, Skärm och Öppen, en känslig och samtidigt stark studie i mänsklig alienation och samtidig längtan efter tillhörighet och kontakt. Här får spännvidden mellan andlighet och fysisk kroppslighet i Olof Hellströms konstnärskap sitt maximala uttryck. Och utställningen i sin helhet är ett gott exempel på hur en medveten och genomtänkt exponering kan tydliggöra och bära fram ett konstnärskap på ett delvis nytt sätt.
Olof Hellström
Galleri Gösta Bergman
tom 27/10
Galleri Gösta Bergman
tom 27/10