På utställningarna Vanja Brunzell, kläddesigner och I teaterns garderober sker möten mellan kultur, kreativitet och design. Fantastiska skapelser lyfts fram i ljuset och tar plats på museiscenen tack vare designers, kostymskapare och utställningsmakare.
Textilkonstnären Vanja Brunzell visar kreationer för vardag, fest och uppvisning. Att gestalta historiska händelser och fornnordiska sagor i kläddesign är en konst som Brunzell tycks vara ett med. Plagg av skaparglädje, ljuvlig skönhet och fantasi bär titlar som Mimers brunn och Lovisa Ulrikas bibliotek.
En humoristisk sida visas i Rosenhäcken, en brudklänning med en mängd tygrosor placerade på stussen. Trendinspiration syns i Rymdextra, festklänning för rymdfärder. Ett tidlöst plagg är Smedsskjortan med förebild från Österbybruk. Designerns vardagsmode genom åren kan beskrivas som särpräglat.
Att möta de fantastiska skapelserna på museum och få del av berättelsen kring plagg och skapare är en kulturupplevelse.
I teaterns garderober sker ett samarbete mellan museet och Uppsala stadsteater. Kostymateljén visar dräkter från 25 föreställningar, arbete och möte i ateljén synliggörs i utställningens kulisser. Ett bildspel ger ateljébilder, provningar och skisser. Texter berättar om klädhistorik och pjäser där dräkterna har figurerat.
Utställningen är befolkad av dräkter: upplysta aktörer utan ansikte. Kläderna ger identitet och karaktär, varje gruppering framför sin berättelse. I Blåmärken användes pepitarutigt för att visa nervös karaktär. För Soundtrack of our life täcktes en kavaj med spegelbitar – som på en discokula, och den huvudlösa gestalten vrider sig runt i spotlightljus framför historiska dräkter instängda i montrar.
Barnen ur Peter Pan svävar stillastående förbi. Wendys dräkt är som lätt solkad sockervadd, åttiotalskoftan ger en touch av realism. Pucks underkropp, från En midsommarnattsdröm, möter i ensamt grönt majestät på trappkrönet, varifrån den även tar farväl.