Projekt 00 lever och kan uppföras
Färgfabriken har under senare år profilerat sig som en av Stockholms mest öppna och flexibla arenor för konst, design, arkitektur och samhällsplanering. Stor uppmärksamhet fick projektet Stockholm at Large härom året,där man genom att exponera en monumental Stockholmskarta på golvet i den stora utställningssalen tog ett grepp om stadsplanering som gav eko långt utanför konstvärlden.Årslångt projektNu går man vidare och inledde härom kvällen det som under titeln I/ u /we kommer att bli ett årslångt projekt där frågor om det offentliga rummet ska belysas och penetreras ur skilda vinklar. Upptakten var ett samtal där bland andra landshövding Mats Hellström och forskaren Kjell A Nordström stod för de intressantaste inläggen. Det handlade om individen kontra kollektivet, om demokratin i det offentliga rummet och om vem som till sist har makten över detta.Samtalet ägde rum i ett återuppväckt Projekt 00, det gigantiska konst/arkitekturförslag till en konsthall byggd över Fyrisån i Uppsala som gruppen Inredningar utföres överraskade Uppsalaborna med en novemberlördag för precis tio år sedan. Nu har man plockat fram såväl sina grundritningar och förslag som den mängd av tidningsartiklar som blev resultatet; Projekt 00 avvisades om bekant av Uppsalas politiker efter en inte alltför hedersam kovändning inför en högröstad opinion, som motsatte sig detta framsynta förslag som om det fått realiseras hade blivit en magnet som kunnat göra Uppsala till en verkligt intressant stad i omvärldens ögon.Framsynt förslagAv större vikt för Uppsalas del är naturligtvis att 00 skulle ha blivit den länk mellan stadens båda delar som så ofta beskrivs som önskvärd. Den tunna silhuetten avskärmar inte utan fungerar i stället som en bro mellan universitetsstaden och det kommersiella Uppsala. Möjligheten till projektioner på fasadens yta hade dessutom inneburit ett radikalt steg i demokratisk riktning, ett forum där såväl konst som andra visuella budskap hade fått sitt "skyltfönster".På Färgfabriken har man nu alltså slagit upp projektet stort med all skriftlig dokumentation som en viktig del av helheten. Uppsalabor och andra kan nu åter ta del av bilagan och de artiklar och insändare i ämnet som publicerades i såväl denna tidning som i rikspressen och i några specialtidningar.Varför nu allt detta, tio år efter det att Uppsala tackade nej till ett genialt förslag?FramtidstroVisserligen har arkitekt- och konstnärsgruppen Inredningar utföres med sedvanlig humor producerat en färgglad knapp att bära på rocken eller kappan med texten Aldrig mer Uppsala!, en gul anka och i bakgrunden Projekt 00. Men det ska man nog inte ta så allvarligt. Vid introduktionskvällen på Färgfabriken poängterade såväl konstnären Ernst Billgren som arkitekten Per Glembrandt i sitt samtal med arkitekturprofessor Elizabeth Hatz att Projekt 00 är synnerligen levande och att man alls inte gett upp planerna på ett förverkligande i Uppsala eller annorstädes.Kanske har tiden hunnit i fatt dessa visionära, kreativa konstnärer och arkitekter? Kanske finns det i dag en större förståelse och vilja hos ansvariga makthavare? Hur som helst kommer Projekt 00 att fortleva, det står alldeles klart. Med det stöd konceptet har hos ledande arkitekter och stadsplanerare är sista ordet långt ifrån sagt.00 huvudnummerAtt Färgfabriken dessutom valt att göra just detta till huvudnummer i sin upptakt till I /u /We är givetvis ytterligare ett argument i sammanhanget. Övriga inslag Sonics rum för design, inspirerat av nutida företeelser som Pacman och Batman eller skateboard, liksom Mats Theselius presentation av film i gränslandet mellan film och design är förträffliga och högst sevärda, men hamnar ändå ohjälpligt i skuggan av Projekt 00.På Färgfabriken kan man precis som fallet var i Uppsala i samband med Upplands konstförenings utställning på Konstmuseet vid det senaste årsskiftet utsätta sig för hypnosdoktorn Ture Arvidssons behandling. Nu ska välinte hypnos vara nödvändigt för att inse värdet av projektet, men vem vet? På omslaget till den fylliga dokumentation av 00 anno 1993 i bokform, som också ingår i utställningen, tycks hela gruppen Inredningar utföres ha somnat in. Men inte heller det ska man nog ta så högtidligt. Dan Wolgers fenomenala klocka Hålet i 00 med sina vingliga visare mäter obönhörligt tiden, och när som helst kan det vara dags för ett uppvaknande inte minst i Uppsala.
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Färgfabriken, Lövholmsbrinken 1, Stockholm|I/ u /We