Positiva järtecken
Uppsalakonstnären Pär Fredin övertygar med sin nya tudelade utställning på Galleri 1, skriver Cristina Karlstam.
Foto:
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
I den nu aktuella andra delen av utställningen har den täta tapeten av flygfän bytts ut mot ett våldsamt rivningsprojekt där ett bostadsområde som utdömts efter bara ett par årtionden nu får skatta åt förgängelsen när grävskoporna glufsar i sig väggar och tak, river ner tapeter och kakelplattor, demolerar det som nyss var ett hem för några nu frånvarande människor.
De till synes vackra linjerna som flygplanen tecknade på himlen finns nu som stillbilder i en svit som konstnären benämner järtecken. Med en nästan gammaltestamentlig terminologi påminner han om sena tiders signaler om ett något är alldeles fel. Det är knappast långsökt att läsa in ett miljöengagemang i Pär Fredins verk, där järtecknen i dag åstadkoms av den mest moderna teknologin och där det trygga och bestående mer och mer ersatts av destruktion och förstörelse.
Konstnärligt är Fredins båda utställningsdelar på många sätt övertygande och tänkvärda, genomförda som de är med en medveten strategi att varje del ska kommentera de andra och de olika delarna upprättar en fruktbar dialog.
Frågan blir förstås om vi på något sätt kan förhindra den utveckling till det sämre som utställningen antyder?
Konstnären svarar själv på den frågan med ett optimistiskt ja. We are the flood, det är vi själva som bestämmer vart utvecklingen ska gå.
Oavsett om man är beredd att instämma i en sådan försiktig optimism måste det konstateras att Pär Fredins konstnärskap definitivt utvecklas åt ett klart positivt håll - He is the flood, för att parafrasera hans egna ord. Järtecknen för hans fortsatta utveckling som konstnär är således mycket goda.
KONST
Galleri 1
We are the flood
En utställning i två delar av Pär Fredin
t o m 14/10
Galleri 1
We are the flood
En utställning i två delar av Pär Fredin
t o m 14/10