Positiva järtecken

Uppsalakonstnären Pär Fredin övertygar med sin nya tudelade utställning på Galleri 1, skriver Cristina Karlstam.

Foto:

Kultur och Nöje2007-10-12 20:17
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Det är ingen ljus bild av vår samtid som Uppsalakonstnären Pär Fredin visar upp i sin tvådelade utställning We are the flood på Konstnärsklubbens Galleri 1. Bilar som körs med medveten sladd och därmed sammanhängande slitage och partikelutsläpp, flygplan som skriver dekorativa kondenslinjer på himlen, en ljudinstallation där en rad musikstycken blandats samman till en nästan outhärdligt aggressiv och brusande kakofoni. I utställningens första del en loop projicerad på galleriväggen där konstnären filmat sensommarkvällens horder av minimala flygfän som belysta av den nedåtgående solen och visade i slow motion bildar ett vackert med nästan skrämmande tätt virrvarr av rörelse. Fredin visar sådant vi med blotta ögat knappt kan urskilja som nu blir avslöjat med konstnärens kamera.

I den nu aktuella andra delen av utställningen har den täta tapeten av flygfän bytts ut mot ett våldsamt rivningsprojekt där ett bostadsområde som utdömts efter bara ett par årtionden nu får skatta åt förgängelsen när grävskoporna glufsar i sig väggar och tak, river ner tapeter och kakelplattor, demolerar det som nyss var ett hem för några nu frånvarande människor.
De till synes vackra linjerna som flygplanen tecknade på himlen finns nu som stillbilder i en svit som konstnären benämner järtecken. Med en nästan gammaltestamentlig terminologi påminner han om sena tiders signaler om ett något är alldeles fel. Det är knappast långsökt att läsa in ett miljöengagemang i Pär Fredins verk, där järtecknen i dag åstadkoms av den mest moderna teknologin och där det trygga och bestående mer och mer ersatts av destruktion och förstörelse.

Konstnärligt är Fredins båda utställningsdelar på många sätt övertygande och tänkvärda, genomförda som de är med en medveten strategi att varje del ska kommentera de andra och de olika delarna upprättar en fruktbar dialog.
Frågan blir förstås om vi på något sätt kan förhindra den utveckling till det sämre som utställningen antyder?
Konstnären svarar själv på den frågan med ett optimistiskt ja. We are the flood, det är vi själva som bestämmer vart utvecklingen ska gå.
Oavsett om man är beredd att instämma i en sådan försiktig optimism måste det konstateras att Pär Fredins konstnärskap definitivt utvecklas åt ett klart positivt håll - He is the flood, för att parafrasera hans egna ord. Järtecknen för hans fortsatta utveckling som konstnär är således mycket goda.
KONST
Galleri 1
We are the flood
En utställning i två delar av Pär Fredin
t o m 14/10