Modigt måleri
Grillbykonstnären Olof Bendz har under ett par februari- och marsveckor fyllt Ekeby Qvarns lokaler med sitt måleri. Att döma av de många röda prickarna vid verken har besökarna varit många, trots det bistra vintervädret och det relativt långa avståndet från Uppsala.Ambitiöst galleriAtt den konstintresserade publiken trotsar sådana trivialiteter som väder och vind är tilltalande, och de som rest ut till ambitiösa Ekeby Qvarn under den här perioden har inte blivit lottlösa. Olof Bendz är en gedigen hantverkare, därtill en bildkompositör med känsla för både färg och form. En liten radanmärkning måste dock anföras: utställningen är ojämn och hade definitivt vunnit på en stramare gallring. Inte minst är det bland de till formatet mindre verken som Bendz förmåga inte alltid räcker till; han tycks vara en målare som behöver utrymme för att hans ambitioner ska kunna omsättas idealt.Då kan det bli sådana härliga målningar som Septembermorgon ett grönt landskap, stort och djärvt uppstruket, med en lysande apelsingul sol som kastar ljusblänk på grenar och stammar. Detta är modigt och fritt måleri, och det finns fler liknande exempel på konstnärens förmåga.De allra flesta motiven är hämtade från naturen, men det rör sig sällan eller aldrig om avbildningar när Olof Bendz arbetar. I stället vågar han sig ofta på kombinationer mellan organiska naturformer och geometriska detaljer. Trappor kan plötsligt växa upp bland träd och mark, en katt sitter iakttagande uppflugen på en sådan avsats i målningen med titeln I drömmen, eller i klart dagsljus. Vilket som gäller drömmen eller dagsljuset vet man inte riktigt, därav spänningen i bilden.ÖverarbetatIbland har konstnären inte kunnat styra sig utan fallit för frestelsen att överarbeta och belasta sina bilder med alltför många detaljer, till skada för kompositionerna. Men andra gånger vet han ganska exakt var det är dags att sluta, och då kan det bli riktigt, riktigt bra.
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Ekeby Qvarn|Olof Bendz (t o m 7/3)