Memory för fullvuxna
Den franske konstnären Aurélien Froment visar upp ett tudelat Memoryspel i sin nordiska debututställning i Stockholm, skriver Cristina Karlstam.
Stillbild ur Aurélien Froments videoinstallation Fickteater.
Foto: Motive Gallery
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Med en omfattande cv bakom sig begår Froment nu sin nordiska debut med två verk. Det ena är Sifferschiffer -ord för ord, en performance som gestaltas i samarbete med Dramaten, där skådespelaren Johan Holmberg kommer att framföra verket i Tornrummet 29 augusti. (10 oktober får konsthallspubliken an möjlighet att se samma föreställning i själva utställningen).
Experiment med illusioner, undersökningar av det mänskliga minnets anatomi och funktioner liksom bilders slumpvisa förmåga att skapa nya sammanhang tycks vara centrala i Froments verk.
Det andra verket hos Bonniers är videoinstallationen Fickteater, där en trollerikonstnär agerar i ett tredimensionellt rum, där minnets magi gestaltas med hjälp av ett till synes gränslöst associationsflöde, förmedlat via mängder av bilder. Genom de ständigt föränderliga konstellationerna mellan dessa kort som den agerande trollkarlen låter byta plats i rummet uppstår nya "berättelser".
Froments båda verk, det verbalt baserade Sifferschiffer och det visuellt genomförda Fickteater bildar tillsammans ett slags raffinerat Memoryspel som i sin undertext rymmer helt andra betydelser än det omedelbart igenkända "att komma ihåg". Hos Froment är minne och glömska storheter som granskas och undersöks med lika delar lekfull rörlighet och underfundig djuplodning i den mänskliga naturens villkor. Och med magin respektfullt bevarad.
Konst
Bonniers konsthall, Stockholm
Aurélien Froment
Tom 11/10
Bonniers konsthall, Stockholm
Aurélien Froment
Tom 11/10