Måleri med egen identitet

Galleri Strömboms nye utställare är Hans-Ragnar Berntson, en högskoleutbildad målare med en lång utställningserfarenhet bakom sig. Berntsons måleri har vid ett par tillfällen tidigare visats i Uppsala, nämligen hos dåvarande Konstsalongen Kavaletten. Det är för övrigt inte första gången som just Galleri Strömbom visar sig vara något av en arvtagare till detta kvalitetsgalleri, om än i mindre skala.Hans-Ragnar Berntson i sin tur kan i sina bästa verk sägas vara en konstnär som arbetar i en tradition vars portalfigur är självaste Torsten Andersson, en av svensk amtidskonsts genialaste solitärer. När Berntson i målningar som Bälg, Två och Öppning får mig att tänka på Andersson handlar det främst om formala likheter; till mästarens märkliga kombination av metafysik och konkretion når knappast någon.Berikande dualitetMen Hans-Ragnar Berntson har ett eget förhållningssätt till måleriet. Det tar sig framför allt uttryck i en fruktbar och berikande dualitet mellan titlar och verk. Medan titlarna ofta är explicita och konkreta med hänsyftningar till igenkännliga företeelser och tillstånd, är Berntsons måleri, så som det slutgiltigt gestaltas på duk, i allt väsentligt abstrakt. Iakttagelser, intryck, tankar och stämningslägen förvandlas således till form och färg med ljuset som en av huvudaktörerna i deiscensättningar som görs i bild­erna.Tydligt blir detta förhållande exemplevis i målningarna med titeln Fauna, där man letar förgäves efter några föreställande element som skulle kunna motivera titlarna. Det är ett arbetssätt som förutsätter ett mycket medvetet val från konstnärenssida. I Berntsons måleri är representationen relativiserad; i den meningen kan hans arbetssätt också sägas vara besläktat med Torsten Anderssons estetik. Liksom dennes verk äger Berntsons måleri sin egen identitet, utan representationens stöd.Sovrad palettDet hela utförs med en sovrad, sensibel palett med gråtoner som bas och med lätta inslag av annan kolorit. Enda undantaget är målningen Den röda, som dock formmässigt helt ansluter till övriga verk.Hans-Ragnar Berntsons utställning är i sin väl avvägda omfattning (sexton verk) och varsamma, rytmiska exponerong just en sådan höststart som man kan önska sig. Och tillika ännu ett exempel på den gamla goda måleriteknikens till synes outtömliga möjligheter — i rätta händer.

Kultur och Nöje2004-09-11 00:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
NULL
Galleri Strömbom: Hans-Ragnar Berntson (t o m 26/9)|